نام
ایمیل
  • گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
  • بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد . امام حسین علیه السلام
  • چنان باش که به هر کس بتوانی بگویی مثل من باش
  • صبوری گذشتن از حق خود نیست بلکه تلاشی برای دوباره رسیدن است
  • اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
  • اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه ) مولانا
  • باران رحمت خدا همیشه می بارد تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم !
  • کافیست به آنچه در آرزویش هستید اعتقاد داشته باشید و خود را سزاوار آن بدانید.
  • نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است . امام صادق علیه السلام
  • دو چیز را همیشه فراموش کن: اول به کسی خوبی کردی، دوم کسی به تو بدی کرده.
  • از زندگی خود لذت ببر بدون آن که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنی
  • فراموش نکن قطاري که از ريل خارج شده ممکن است آزاد باشد ولي راه به جائي نخواهد بر د ...
  • آدم موثر و اثربخش کسی است که آینده اش رو می سازد نه این که آن را پیش بینی کند.
  • در برابر انتقادات اگر نادرست بود بی اعتنا باش/اگر غیر منصفانه بود عصبانی نشوید/اگر از روی نادانی بود لبخند بزنید /اگر عادلانه بود از آن درس بگیرید
  • پيروزي آن نيست كه هرگز زمين نخوري، آنستكه بعداز هر زمين خوردني برخيزي.
  • هرگز مگذار که خنده تو باعث گریه دیگری شود.
  • سعادت دیگران بخش مهمی از خوشتبختی ماست.
  • قابلیت انعطاف داشته باشید، تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین میکند.
  • برگ در انتهاي زوال مي افتد و سيب در ابتداي كمال پس بيانديش چگونه خواهي افتاد همانند برگي زرد يا سيبي سرخ.
زن در گذر تاريخ

زن در گذر تاريخ


گروه: اخبارگوناگون
تاریخ درج: 1392/4/20
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1047

فصل اوّل : زن در گذر تاريخ
بررسي نگرش و برخورد مكتب‌ها و قوم‌هاي گذشته با موجوديّت زن تا حدودي موقعيّت و جايگاه تاريخي زن را براي ما تبيين مي‌كند.[1] براي اين كه ديدگاه اسلام درباره‌ي زن را بهتر درك كنيم و چهره‌ي زن را در قرآن مجيد و در عصر نبوّت و فرهنگ اهل‌بيت: را ببينيم، بهتر است دورنمايي از تاريخ بشر در رابطه با زن را مورد توجّه قرار دهيم.[2]
زندگي زن در امّت‌ها و قبايل وحشي [از قبيل ساكنان آفريقا و استراليا و جزاير مسكوني در اقيانوسيّه و آمريكاي قديم، نسبت به زندگي مردان، نظير زندگي حيوانات اهلي بود. در اين جوامع، به زنان به ديده‌ي حيوان مي‌نگريستند و زنان را در جهت انواع بهره‌كِشي‌ها، همانند حيوانات به استخدام خود در مي‌آوردند.[3] در محيط پيدايش اسلام، يعني حجاز نيز قبل از ظهور پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و اله و سلم)با زنان همان معامله‌ي انسان وابسته و غيرمستقل مي‌شد.[4] در جزيرة العرب وجود دختر در يك خانواده ننگ بزرگي محسوب مي‌شد و زني كه فرزند اوّلش دختر بود قوم او را نامبارك مي‌دانستند.[5] زنان چيني چون اسيراني بودند كه در دست جلاّدان بي‌رحم مبتلا باشند كوچك‌ترين خطاي آن‌ها بزرگ‌ترين مجازات را در پي داشت امّا بزرگ‌ترين جرم مرد نسبت به آن‌ها كم‌ترين توبيخي نيز در پي نداشت.[6] 
در هندوستان: زن يك موجود طُفيلي براي شوهر محسوب مي‌شد و براي او بعد از مرگ شوهر، زندگي را جايز نمي‌شمردند و زن را در روز چهلم شوهر در آتش انداخته و مي‌سوزاندند.[7] در مصر هم زماني كه رود نيل كم آب مي‌شد دختر جواني را زينت كرده در ميان رود نيل مي‌افكندند و غرق مي‌كردند تا آب رود نيل زياد شود.[8] زنان رومي طبق عقايد ريشه‌دار و مفصّلي كه شرحش مايه‌ي تطويل است، در نظر روميان به علّت فاقد بودن روح انساني قابل حشر در معاد نبودند و مجامع علمي (ماكون) نيز پس از بحث‌ها و كنفرانس‌ها آن را تأييد كردند. در نظر روميان زن مظهر تامّ شيطان و انواع ارواح موذيه بود؛ بدين جهت آزار دادن زنان را تسلّط بر ارواح موذيه مي‌دانستند.[9] يونانيان عموماً زن را يك مخلوق خيلي پَست و فرومايه خيال مي‌كردند كه فائده‌ي وجودش فقط خدمت خانه و تكثير نسل بوده است و اگر از يك زن بچّه‌ي ناقص الخلقه به وجود مي‌آمد، آن زن را به قتل مي‌رساندند.[10] براساس مضمون و محتواي متون و منابع يهوديان، به ويژه كتاب مقدّس، زن به عنوان پاره‌اي از جسم مرد آفريده شده است كه همواره وابسته و نيازمند به جنس مذكّر مي‌باشد و او در آغاز آفرينش نقصان و كمبود داشته و همين انگيزه‌ي اصلي ارتكاب او به عصيان و طغيان بوده است.[11] عقيده‌ي يهوه (خداي يهود)‌ چنين بود: «او در آخرين بند از فرمان‌هاي ده‌گانه‌اش كه به قول مشهور به موسي (عليه السلام) فرستاد زنان را در رديف چهارپايان و اموال منقول ذكر كرد. يهوه خود آفريده‌ي تصوّر و خيال قوم يهود بود و اين قوم نيز مانند همه‌ي اقوام جنگجو زن را مايه‌ي مصيبت و بدبختي مي‌دانسته؛ وجود او فقط از آن رو قابل تحمّل بود كه يگانه منبع توليد سرباز بود.»[12] زن در پرتو آيين مسيحيّت نيز از احترام و جايگاه مساعدي برخوردار نبود.[13] در رساله‌ي اوّل پولس چنين آمده: «مرد نيست از زن بلكه زن از مرد است و مرد به جهت زن خَلق نشد، بلكه خَلق شدن زن به جهت مرد است»[14] 
 
فصل دوم : شخصيّت زن در اسلام
اين بود خلاصه‌اي از نقش و جايگاه زن را در ميان ملّت‌هاي مختلف که بيان كرديم، امّا اسلام يعني ديني كه قرآن کريم براي تأسيس آن نازل گرديده، در حقّ زن داراي ديدگاهي است كه از روزي كه جنس بشر پا به عرصه‌ي دنيا گذاشت تا آن روز چنين ديدگاهي را در مورد خود نديده است.[15]  اسلام غبار ذلّت و خواري را از چهره‌ي زن زدوده است و كرامت انساني زن را به شيوه‌هاي مختلف برملا كرده است.[16] كه به بخشي از نگرش اسلام در مورد نظام شخصيّتي زن در آموزه‌هاي مبين اسلام اشاره مي‌نماييم.[17]
اسلام زن را مانند مرد برخوردار از روح كامل انساني و اراده و اختيار دانسته و او را در مسير تكامل كه هدف خلقت است مي‌بيند، لذا هردو را در يك صف قرار داده و با خطاب‌هاي «يا ايّها النّاس» و «يا ايّها الَّذين آمنوا» مخاطب ساخته است.[18] اسلام زن را هم چون مرد انسان مي‌داند كه سه ويژگي مهمّ انساني، يعني اختيار، مسئوليت‌پذيري و توان ارتقاء و كمال را داراست و همانند مرد از امكانات رشد و كاميابي برخوردار است.[19] اسلام معتقد است كه زن در آفرينش در بُعد روحي و جسمي از همان گوهري آفريده شده كه مرد آفريده شده و هر دو جنس در گوهر و ماهيّت يكسان هستند و تمايز و فرقي در حقيقت و ماهيّت ميان زن و مرد نيست. قرآن کريم به صراحت از اين حقيقت پرده برمي‌دارد.[20]  «يَأَيهَُّا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكمُ مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنهَْا زَوْجَهَا وَ بَثَّ مِنهُْمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَ نِسَاءً  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ  إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا»[21] (اى مردم! از [مخالفت] پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همه شما را از يك انسان آفريد و همسر او را [نيز] از جنس او خَلق كرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى [در روى زمين] منتشر ساخت. و از خدايى بپرهيزيد كه [همگى به عظمت او معترفيد و] هنگامى كه چيزى از يكديگر مى‏خواهيد، نام او را مى‏بريد! [و
نيز] [از قطع رابطه با] خويشاوندان خود، پرهيز كنيد! زيرا خداوند، مراقب شماست‏.)
در اسلام علّت غايي آفرينش انسان كمال است و ابر و باد و مه و خورشيد و... همه براي انسان آفريده شده‌اند. اسلام نمي‌گويد زن براي مرد آفريده شده است، بلكه مي‌گويد: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُن»[22] (آن‌ها لباس شما هستند و شما لباس آن‌ها [هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد.]) و يا مي‌فرمايد: «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَيهِْنَّ بِالمَْعْرُوفِ»[23] (و براى آنان، همانند وظايفى که بر دوش آن‌هاست، حقوق شايسته‏اى قرار داده شده.) و از آن بالاتر در مقام زن مي‌فرمايد: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا...»[24] (و از نشانه‏هاى او اين که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در کنار آنان آرامش يابيد...) كه كلمه‌ي (مِنْ أَنفُسِكُمْ) دلالت بر ماهيّت يكسان زن و مرد دارد.[25] بنابراين هدف از آفرينش هر فرد انسان، همان هدف از آفرينش بشريّت است؛ يعني رسيدن به کمال بشري و بهره بردن از بيشترين فضايلي که يک انسان و يک فرد مي‌تواند به آن فضايل آراسته شود، لذا فرقي بين زن و مرد نيست.[26] يكي از بديهيّات، اختلاف بين وجود مرد و زن از جهات متعدّد ظاهري و باطني و جسمي و روحي، خَلقي و خُلقي و فكري و عاطفي است.[27] اسلام هم تفاوت‌هاي انكارناپذير زنان و مردان به رسميّت شناخته و آن‌ها را نقطه‌ي عزيمت احكام و فرمان‌هاي ديني براي دفاع از زنان قرار داده است.[28] نكته‌اي كه در اين مورد داراي اهميّت است اين است كه نبايد تفاوت‌هاي زن و مرد را در استعدادهاي جسمي و رواني به حساب ناقص و كامل بودن زن و مرد دانست؛ بلكه بايد اين تفاوت‌ها را رمز و راز آفرينش دانست كه بنا به مصالحي زن را از مرد متفاوت آفريده است.[29]
خداوند حكيم با احاطه به اين تفاوت‌ها براي هريك از دو دسته وظايف و مسئوليّت‌هايي مقرّر فرموده است تا نظام هستي به نحو احسن اداره شود.[30] در قرآن كريم اين طور آمده: «أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ  نحَْنُ قَسَمْنَا بَيْنهَُم مَّعِيشَتهَُمْ فىِ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا  وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا  وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيرٌْ مِّمَّا يجَْمَعُون‏»[31] (آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم مى‏كنند؟! ما معيشت آن‌ها را در حيات دنيا در ميانشان تقسيم كرديم و بعضى را بر بعضى برترى داديم تا يكديگر را مسخر كرده [و با هم تعاون نمايند] و رحمت پروردگارت از تمام آن چه جمع‏آورى مى‏كنند بهتر است.)

بستن http://www.r-sadeghi.ir/news/اخبار/1392-04-20-11-02-37.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط: