نام
ایمیل
  • سعادت دیگران بخش مهمی از خوشتبختی ماست.
  • چنان باش که به هر کس بتوانی بگویی مثل من باش
  • گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
  • اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه ) مولانا
  • قابلیت انعطاف داشته باشید، تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین میکند.
  • پيروزي آن نيست كه هرگز زمين نخوري، آنستكه بعداز هر زمين خوردني برخيزي.
  • صبوری گذشتن از حق خود نیست بلکه تلاشی برای دوباره رسیدن است
  • فراموش نکن قطاري که از ريل خارج شده ممکن است آزاد باشد ولي راه به جائي نخواهد بر د ...
  • اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
  • از زندگی خود لذت ببر بدون آن که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنی
  • بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد . امام حسین علیه السلام
  • در برابر انتقادات اگر نادرست بود بی اعتنا باش/اگر غیر منصفانه بود عصبانی نشوید/اگر از روی نادانی بود لبخند بزنید /اگر عادلانه بود از آن درس بگیرید
  • کافیست به آنچه در آرزویش هستید اعتقاد داشته باشید و خود را سزاوار آن بدانید.
  • نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است . امام صادق علیه السلام
  • آدم موثر و اثربخش کسی است که آینده اش رو می سازد نه این که آن را پیش بینی کند.
  • باران رحمت خدا همیشه می بارد تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم !
  • هرگز مگذار که خنده تو باعث گریه دیگری شود.
  • برگ در انتهاي زوال مي افتد و سيب در ابتداي كمال پس بيانديش چگونه خواهي افتاد همانند برگي زرد يا سيبي سرخ.
  • دو چیز را همیشه فراموش کن: اول به کسی خوبی کردی، دوم کسی به تو بدی کرده.
ديوار بي اعتمادي مردم و شهرداري فرو ريخته است

ديوار بي اعتمادي مردم و شهرداري فرو ريخته است


گروه: اخبارگوناگون
تاریخ درج: 1392/4/23
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1342

مهندس «سيد محمد پژمان» پس از روي کار آمدن سومين شوراي اسلامي شهر مشهد در ارديبهشت سال ۱۳۸۶، سکاندار شهرداري پايتخت معنوي ايران شد و اين روزها با پايان يافتن دوره فعاليت شوراي سوم شهر مشهد زمزمه خداحافظي او با مديريت شهري به گوش مي رسد.شواهد حاکي از آن است که پس از حضور وي در شهرداري مشهد در کنار برخي نقاط ضعف و قابل نقد اتفاقات خوبي در حوزه هاي مختلف اين کلان شهر مذهبي رقم خورده است؛ افتتاح خط ۲ قطار شهري، توسعه فضاي سبز، زيباسازي و نورپردازي شهري، مرمت آسفالت، افتتاح تقاطع هاي غيرهمسطح، افزايش فرهنگسراها و... اقدامات ارزشمندي است که در دوره مسئوليت وي انجام شد.در آخرين روزهاي مسئوليت وي در شهرداري مشهد فرصتي فراهم شد تا با وي به گفت و گو بپردازيم و با مهم ترين دستاوردهاي مديريت شهري مشهد طي ۶ سال اخير و فعاليت هاي مهندس پژمان و همکاران او در شهر بهشت آشنا شويم. البته خبرنگاران خراسان براي انجام اين مصاحبه با سوالات صريح و چالشي به سراغ مهندس پژمان رفته بودند تا تمام زواياي اين عملکرد از قوت و ضعف بيشتر روشن شود که به دليل گزارش يکپارچه شهردار از عملکرد ۶ساله اش در اين مسئوليت و محدوديت زماني فرصتي براي طرح اين سوالات فراهم نشد، لذا قرار شد در نشست اختصاصي ديگري در ماه مبارک رمضان اين مباحث را صريح و بي پرده با وي مطرح کنيم که اين خواسته ما با موافقت مهندس پژمان مواجه شد.آنچه پيش روي شماست حاصل گزارش يک ساعت و نيمه شهردار مشهد است.

انصاف و اعتدال روزنامه خراسان
شهردار مشهد در ابتداي اين مصاحبه با تشکر از روزنامه خراسان که با وزانت و پختگي ناشي از جامعيت، اشراف به مسايل و اعتدال در خدمت شهر و شهروندان است، اظهار کرد: اين روزنامه در برخورد با کاستي ها و نقص ها اغماض نمي کند و از طرفي اتفاقات مثبت را از زاويه تحليلي خود رصد مي کند و اين شهامت بسيار ارزشمند است، چرا که متأسفانه اين طور در جامعه ما جا افتاده است که برخي رسانه ها مجيزگوي دولت ها هستند؛ اين در حالي است که نقد منصفانه از عملکرد دولت و حضور در جبهه مردم يک ارزش است و بحمدا... روزنامه خراسان با انصاف و اعتدال در اين راه گام برداشته و مددکار مديريت شهري بوده است که به نوبه خود از خراسان تقدير مي کنم.
تخريب ديوار بي اعتمادي بين مردم و شهرداري
وي درباره ديدگاه مديريت شهري مشهد نسبت به مردم اظهار کرد: ما در شهرداري مشهد سعي کرديم يک سري نگاه ها را تغيير دهيم، شهرداري يک نهاد اجتماعي بزرگ و البته مردمي است که کاملاً بايد تابع نياز مردم باشد و در راستاي تأمين خواسته مردم حرکت کند، شهرداري براي مردم کار مي کند و خوشبختانه در اين دوره فاصله بين شهرداري و مردم خيلي کم شد و ديوار بي اعتمادي که به دليل برخي بي توجهي ها و دوگانگي ها بود، فرو ريخت.
وي افزود: اين يکي از اتفاقات ميمون و مبارک بود؛ بي گمان تا زماني که يک فرد، يک سازمان و نهاد، سرمايه اجتماعي در اختيار نداشته باشد موفق نخواهد بود؛ اين سازمان براي مردم ايجاد شده است و بايد براي تأمين رفاه و آسايش همه شهروندان تلاش کند. اگر با مردم رابطه خوبي داشته باشيم آن ها شهر را خانه و مديران را خادم خود مي دانند ولي اگر مردم اين باور را نداشته باشند و اعتماد نکنند، کارها و خدمات مديريت شهري بي ثمر يا کم ثمر است.
وي افزود: از رسانه ها گرفته تا مردم، همه يار و مددکار مديران شهري بوده اند و ما از آن ها قدرشناسي مي کنيم و سپاسگزار خداوند متعال هستيم که اين فرصت و توفيق براي خدمت به زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) فراهم شد.
عناويني که مشهد را همراهي مي کند
شهردار مشهد در پاسخ به سوالي درباره «رويکردها و نتايج فعاليت هاي ۶ ساله اخير» گفت: در ابتداي شروع به کار در اين مسئوليت، بررسي کرديم که در چه وضعيت هستيم و بايد کجا مي بوديم، يک شاخص براي شهر در نظر گرفتيم و اهداف متعالي را مرور کرديم تا معلوم شود چقدر عقب ماندگي داريم و چه کارهايي بايد انجام بدهيم. در اين فرآيند ارزيابي هاي دقيقي از موقعيت گذشته و شرايط پيش رو انجام داديم و هدف گذاري هاي شهر را با توجه به اينکه مشهد ۵-۴ عنوان بزرگ را به خود اختصاص داده است، مشخص کرديم و اقتضائات هر يک را بررسي و برآورد کرديم. وقتي که مي گويند: «کلان شهر»، «کلان شهر مذهبي در مقياس جهاني»، «پايتخت معنوي ايران»، «شهر بهشت» و... بايد سطح زيرساخت ها و روبناها و فرهنگ حاکم بر مردم، رفتارها و تعاملات مطابق با اين عناوين باشد؛ اگر مشهد شهر بهشت است- که هست- فيزيک شهر و آدم هاي آن هم بايد بهشتي باشد.
در اين راستا مجموعه کارهايي را که بايد انجام مي داديم، مشخص کرديم و ديديم که در بسياري از عرصه ها کاستي و عقب ماندگي داريم، اين کاستي ها را به لحاظ کمي و کيفي بررسي و به تناسب ضرورت اولويت بندي کرديم و بر اساس سند چشم انداز شهر دسته بندي کرديم.
چشم انداز ۲۰ ساله عملياتي شد
«سيد محمد پژمان» در تشريح چشم انداز ۲۰ ساله شهرداري مشهد نيز گفت: به افق بلند مدت و ۲۰ ساله طرح کمتر توجه شده بود و در حد سالانه و کوتاه مدت عملياتي شده بود. در مقياس ميان مدت و بلند مدت نيز اگرچه طرح هايي تهيه شده بود ولي هيچ گاه به برنامه عملي تبديل نشده بود؛ از اتفاقات خوبي که در اين دوره رقم خورد همين بود که شهرداري مشهد صاحب برنامه شد، برنامه ميان مدت پيدا کرد؛ لازمه کار اين بود که تمام کمبودها و نيازهاي شهر احصا و مشخص شود که الان در کجا هستيم و چه کار بايد بکنيم و به کجا بايد برسيم؛ اين موارد همه اولويت بندي شد و به تناسب هم تلاش شد تا با تأمين منابع مالي عملياتي شود.
به گفته وي در اين راستا مسئوليت معاونت هاي مختلف، شهرداري هاي مناطق و سازمان هاي تابعه شهرداري مشهد مشخص شد و برنامه شکل عملياتي به خود گرفت.
کميت، بودجه و محل اجرا و عمل هر برنامه نيز مشخص شد. نقطه اوج و تکامل اين برنامه هم بودجه عملياتي سال ۱۳۹۲ شهرداري مشهد بود که در نوع خود بي نظير است.
بودجه عملياتي؛ منحصر به فرد در کشور
شهردار مشهد در پاسخ به اين سوال که بودجه عملياتي چيست، گفت: اتفاق بزرگي که رخ داده اين است که سازمان بزرگي چون شهرداري مشهد صاحب برنامه اي با بالاترين کيفيت شده و امروز اگر قرار است يک کار و خدمت در مشهد ارائه شود هزينه و ضوابط آن روشن است.
به عنوان مثال هزينه جارو کردن، جمع آوري زباله، حمل  و دفع آن مشخص است، از اين دقيق تر امکان ندارد که بتوانيم شهر را اداره کنيم. براي ۶۱۴ فعاليت شهري روزانه، ماهانه و سالانه بودجه، نيرو و زمان مشخص شده است و با توجه به اينکه در اين زمينه تمرين و نواقص آن را رفع کرده ايم، امروز از پيشرفته ترين دستگاه ها در امر برنامه و بودجه عملياتي برخوردار هستيم. در ديگر شهرداري ها و سازمان هاي کشور حتي در معاونت نظارت راهبردي و برنامه ريزي کشور هم برنامه عملياتي وجود ندارد.
وي درباره ويژگي هاي اين برنامه گفت: از ويژگي هاي اين برنامه اين است که ما با شناخت کاستي هاي شهر و با رويکرد توزيع عادلانه امکانات، بعد از فراخوان هاي مختلف نخبگان را به کمک گرفتيم و بانظرسنجي و تعيين شاخص ها با کمک اين افراد، اولويت هاي شهر را مشخص کرديم تا اجراي کارها بر اساس ديدگاه و نظرشخصي نباشد لذا بالغ بر ۱۰۰ کارشناس و صاحب نظر به ما کمک کردند تا در اجراي برنامه عملياتي به اهداف مورد نظر برسيم.
توسعه متوازن شهر
از وي مي پرسيم آيا توسعه متوازن را هم در اين برنامه لحاظ کرده ايد؟ او مي گويد:« دقيقاً سعي ما در اين برنامه اين بوده است که با توسعه متعادل و متوازن در سطح شهر خدمات شهرداري را ارائه دهيم و شهر را به تعادل برسانيم، تعادل در بين بخش ها بايد ايجاد شود، از اين رو کفه را به نفع يک بخش سنگين نکرده ايم.
در بخش امور عمراني و فضاي سبز در دوره هاي مختلف، کارهاي زيادي انجام شده است ولي امروز به هر منطقه اي از شهر که نگاه کنيد مردم احساس نشاط و پويايي مي کنند، اختلاف سطح به لحاظ ارائه خدمات شهري، کمتر به چشم مي خورد. در اين فرآيند معاونت هاي شهرداري هم متوازن با پيکره خود رشد کرده اند. اين اتفاق کمک کرده است که توسعه متوازن و فراگير ما را به يک استحکام و قوت برساند و خوشبختانه از هيچ حوزه اي هم غفلت نکرده ايم.
پيشرفت در حوزه آي. تي
مهندس«پژمان» به يکي ديگر از اتفاقات خوب در شهرداري مشهد اشاره کرد و افزود: به لحاظ ساختاري و سازماني، روش هاي انجام کار تغيير کرد. امروزه استفاده از فناوري و آي تي در شهرداري در همه عرصه هاي کاري و فعاليت ها، آن قدر قوت گرفته است که برخي از فعاليت ها به دفاتر خدمات پيشخوان دولت و دفاتر مهندسي محول شده است و خدماتي هم رايانه اي انجام مي شود. در سيستم شهرداري هم مکاتبات الکترونيکي شده و تمام قراردادها، مناقصه ها، رسيدگي به صورت وضعيت ها و... در داخل سيستم و به صورت مکانيزه انجام مي شود.
وي با اشاره به اينکه شهرداري از فناوري روز و شيوه هاي نوين استفاده کرده است، افزود: در بدو پذيرش مسئوليت شهرداري مشهد در سال ۸۶، از يکي از سازمان هاي شهرداري بازديدي  کردم که حتي فاکس(نمابر) هم نداشتند در حالي که در روستاها هم اين امکانات وجود دارد؛ آنها با روش تلفنگرام پيام ها را مبادله مي کردند ولي الحمدلله امروز علاوه بر پيشرفت هاي فني ما داراي نيروهاي کارآمد و آموزش ديده در همه بخش هاي شهرداري مشهد هستيم.
بليت الکترونيکي اتوبوس ها
وي در ادامه سخنان خود به تجهيز اتوبوس ها به سيستم بليت الکترونيکي اشاره کرد و افزود: با بهره برداري از اين سيستم، ضمن حذف تبادل پول ما به آمار دقيقي از مسافران، فعاليت ايستگاه ها، سرعت ناوگان و... دسترسي داريم. اگر در گذشته اتوبوس بنا به دلايلي از خط خارج مي شد ما مطلع نمي شديم ولي الان به صورت آنلاين آن ها را رصد مي کنيم و حتي برخي ايستگاه ها را به سيستم اعلام زمان حضور اتوبوس مجهز کرده ايم.
وي به امکان کنترل فعاليت ها در حوزه خدمات شهري نيز اشاره کرد و افزود: با توجه به بالا بودن گستره کار خدمات شهري، امروز همکار ما با يک دستگاه تبلت بر اساس نقشه تفصيلي محدوده اش، قادر به کنترل خدمات و تاييد حضور رفتگران در محل است؛ خودروهاي حمل زباله مانيتور شده و تناژ حمل زباله و عملکرد آنها رصد مي شود. حتي براي جاروي مکانيزه، کنترل ساعت کار و مسير حرکتش در اين سامانه تعريف و برنامه ريزي شده است.
به گفته وي در گذشته چراغاني کردن خيابان ها، محدود بود و به دليل مصرف بالاي برق شرکت برق مانع از نصب ريسه مي شد ولي اکنون در اعياد و مناسبت ها، تمام شهر چراغاني مي شود و با بهره گيري از لامپ هاي کم مصرف، ميزان مصرف انرژي به پايين ترين حد رسيده است وحتي خاموش و روشن کردن اين چراغ ها هم با بي سيم انجام مي شود.
آموزش نيروي انساني
وي اين همه فعاليت را نشانه پيشرفت شهر دانست و افزود: يکي ديگر از اتفاقات مهم در شهرداري مشهد طي سال هاي اخير، استفاده خوب و بهينه از امکانات در کنار آموزش نيروي انساني و اعتماد به آن ها و به کارگيري جوانان و صاحب نظران و تفويض اختيار به مناطق بوده است.
«سيد محمد پژمان» خاطرنشان کرد: شهرداري مشهد در حوزه آي تي پيشرفته ترين شهرداري کشور است که با جمع آوري داده ها و اطلاعات داراي بهترين ارتباطات بين سازماني است.
وي با اشاره به تغيير باورها در مديريت شهري، از ضرورت توجه به نيروها به عنوان سرمايه هاي ارزشمند گفت و تصريح کرد: ارتباط سازمان ها و مديريت ها مستحکم شده است و نيروها نيز خود را باور کرده اند و از اين بابت خوشحاليم که اين فکر و نگاه به ما کمک کرد که شهر را متناسب با آن عناوين بزرگي که به خود اختصاص داده توسعه دهيم. براي تحقق اهداف برنامه ريزي شده، تمام نيروها و همکاران ما تلاش مي کنند. سازمان هاي ما کاملاً خودکفا شده اند و حتي قادرند براي بخش هاي خارج از سازمان نيرو تامين کنند.
مشهد با طرح جامع 40 سال قبل اداره مي شود
از شهردار مشهد مي پرسيم سرنوشت طرح جديد جامع مشهد به کجا رسيد؟ او که گويي در اين زمينه دل پردردي دارد، اظهار کرد: اسناد بالادستي و طرح هاي جامع و تفصيلي، ملاک پيشبرد فعاليت هاي شهري است و مشهد هم يکي دوبار صاحب طرح شده بود؛ اولين طرح جامع آن مربوط به سال ۵۰ و طرح تفصيلي آن مصوب سال ۱۳۵۲ است که البته در سال ۷۲ بازنگري شد ولي هيچ گاه فرصت تبديل به طرح تفصيلي را پيدا نکرد و ما با طرح جامع ۴۰ سال قبل، مشهد را اداره مي کنيم! وقتي مي پرسيم چرا براي تهيه طرح جديد اقدامي نشده است، شهردار مشهد پاسخ داد: چون دوره عمر طرح جامع و تفضيلي مشهد تمام شده بود و به طرح جديد نياز بود.
تهيه طرح هزينه بر است و از آن جا که منابع مالي مناسب نداشت، هميشه اين موضوع به عنوان يک مشکل لاينحل محسوب مي شد و به اين موضوع توجه کافي نمي شد. از آنجا که طرح جامع و تفصيلي حياتي ترين موضوع براي شهر بود ما خودمان ورود پيدا کرديم چرا که اگر سند و طرحي براي توسعه نداشته باشيم امکان هدايت مطالعات انجام شده وجود نخواهد داشت. به همين دليل تلاش شد تا منابع مالي براي اين مسئله فراهم شود. ما سازوکار را هم تا حدي تغيير داديم. اداره کل راه و ترابري ديروز و اداره کل راه و شهرسازي امروز با مشاورانشان مي آمدند و طرح جامعي را مطالعه مي کردند و براي شهرداري ها خيلي حق مشارکت قائل نمي شدند و به نظرات آن ها توجهي نمي کردند.فقط سندي تهيه و به شهرداري براي اجرا ابلاغ مي شد در مقابل هم هيچ اعتباري براي اسناد وجود نداشت، چون  آن ها در زمينه طراحي و مطالعه دخيل نبودند و اصولاً هم احساس نمي کردند که اين يک برنامه ضروري است. وي اظهار کرد: به همين دليل نهادي را با همراهي وزارت مسکن و شهرسازي وقت به عنوان «نهاد مطالعات» تاسيس کرديم و به جاي اين که کار مطالعه و طراحي در آن اداره يا در شهرداري انجام شود، نهاد مطالعاتي عهده دار کار شد و اعتبارش را هم ما تامين کرديم و همزمان با طرح جامع خواستيم که طرح تفضيلي نيز مطالعه شود آن هم با برنامه ها و طرح هاي مدرن و پيشرفته؛ چون وقتي مي خواهيم طرح تفضيلي را اجرا کنيم بايد يک طرح جامع که به عنوان طرح مادر است ما را راهنمايي کند که چه ايده هايي در هر منطقه اجرا شود. بعد از اين که اين سند راهبردي و جامع طراحي شد هر سازماني با توجه به اين سند براي اجراي طرح تفضيلي اقدام کند. وي افزود: ما در اين طرح يک کار ديگر هم انجام داديم و شهر را به ۷ منطقه تقسيم کرديم و مناطقي را که با هم از لحاظ کالبدي، اجتماعي و اقتصادي متجانس است انتخاب کرديم و به مشاوران طرح جامع تحويل داديم و گفتيم فکر کنيد اسناد بالادستي بالاي سر شما نيست، لذا با يک مطالعه ميداني دور از مقياس کلان يک مقياس ميداني به دست بياوريد، شما مشاوران زبده اي هستيد برويد ميداني مطالعه کنيد تا ببينيم تصميم و نظر شما چيست و براي هر منطقه چه طرحي را پيشنهاد مي کنيد. اين ۲ برداشت را که يکي از مقياس خرد و يکي از مقياس کلان و مطالعه ميداني است و با مطالعه مقياس هاي بزرگ و کلان مطابقت دهيد تا ببينيم چقدر مغايرت دارد. اگر مغايرتي نداشت خيلي عالي است و نشان مي دهد به يک نقطه مشترک رسيده ايم و اگر اختلافي هم بود مذاکره و همفکري مي کنيم تا به يک نتيجه مشترک برسيم؛ اگر اتفاق نظري حاصل نشد ما به عنوان مدير شهر و مجموعه افرادي که نهاد مطالعات را اداره مي کنند، به ميدان مي آييم تا ببينيم حرف چه کسي منطقي است. با اين کار توانستيم به غناي تهيه طرح جامع نيز کمک کنيم. متاسفانه اين طرح ها در روند تصويب سال ها بلاتکليف مانده است و به ناچار شهر مشهد را با همان اسناد سال ۵۲-۵۰ اداره مي کنيم؛ به نظر نمي رسد که اين اسناد با عمر ۴۵-۴۰ سال بتواند جوابگوي انتظارات و توقعات امروز شهر مشهد باشد.
بهبود ناوگان حمل و نقل عمومي در مشهد
مهندس پژمان در حوزه حمل و نقل و ترافيک نيز گزارشي ارائه داد و گفت: در حوزه کارهاي حمل و نقلي ما موفق شديم، ناوگان ريلي را به شهر مشهد اضافه کنيم.
قبلاً ناوگان اتوبوسراني، تاکسيراني و ميني بوس راني را در شهر داشتيم و اکنون بحمدا... قطار شهري هم به آن افزوده شده و حدود 2.5سال است که از آن بهره برداري مي شود و با بهترين کيفيت، به مردم خدمات مي دهد و نظر مثبت استفاده کنندگان هم مي تواند شاهد اين مدعا باشد. در حالي که اصلاً پيشينه استفاده از مترو را نداشتيم، استفاده از اين فناوري پيشرفته از افتخارات مشهد است که فرزندان اين شهر توانستند با قابليت و کفايت اين خدمت را ارائه کنند.
وي افزود: خط ۲ قطار شهري نيز در حال احداث است هر چند تاخيري ۲ ساله پيدا کرده که دليل عمده آن کاهش ميزان اعتبارات دولتي در يکي دو سال اخير است که در بخش کمک هاي دولتي ميزان اعتبارات مصوب کاهش پيدا کرد و تخصيص آن نيز کم شد و بايد بگوييم ما در پروژه خط ۲ قطار شهري مشهد تنها مانديم. در اين مدت فقط شهرداري منابع مالي را تامين کرده است. در کنار کاهش کمک هاي دولتي، افزايش تورم و بالا رفتن نرخ ارز نيز نقش زيادي در ايجاد اين تاخير داشته است. زيرا پروژه خط ۲ قطار شهري در مجموع اين گونه پروژه ها، مصرف ارزي بالايي دارند. با اين حال بايد ببينيم چگونه مي توانيم اين ۲ سال تاخير را جبران کنيم.
خريداري واگن هاي خط ۲ قطار شهري
البته از اتفاقات خوب اين بود که در همين شرايط سخت واگن هاي خط ۲ را خريداري و «LC» را نيز در بانک باز کرده ايم. از بابت تامين واگن براي خط ۲ قطار شهري نگراني نداريم و با اتمام کارهاي ساختماني و تجهيزاتي خط ۲ معطل تامين واگن نخواهيم شد. اين در حالي است که شهرهايي که با ما خط يک قطار شهريشان را شروع کرده اند، هنوز موفق به تهيه واگن نشده اند در حالي که ما 2.5 سال است که از خط يک بهره برداري مي کنيم.
وي تصريح کرد: اگر در احداث خط ۲ قطار شهري مشهد با مشکلاتي که ذکر شد روبه رو نمي شديم، مي توانستيم همزمان با افتتاح خط يک شهرهاي ديگر، از خط ۲ بهره برداري کنيم البته با توجه به شيوه اي که کار مي کنيم بعيد نيست که بتوانيم همزمان با خط يک آن ها يا با کمي تاخير از خط ۲ بهره برداري کنيم.
به گفته وي در خط ۳ قطار شهري مشهد نيز انتخاب مشاور و پيمانکار را دنبال مي کنيم تا اين خط را نيز همزمان اجرا کنيم؛البته لايحه آن در شوراي شهر است و طرح آن قطعي نشده است. شهردار مشهد گفت: در بحث اتوبوسراني نيز بايد گفت امروز اين سازمان وضعيت بهتري پيدا کرده و سيستم اداري و اجرايي آن بسيار پيشرفت کرده است. در گذشته کارهايي که انجام مي شد چندان علمي نبود و در برخي موارد با برخوردهاي کذايي و ديکتاتور مآبانه همراه بود ولي امروز اتوبوسراني يک سازمان کاملاً علمي و اصولي است و در همه عرصه هاي سازماني نيز موفق بوده و خيلي پيشرفت کرده است. در گذشته حتي پارکينگ هاي اتوبوسراني که شب ها اتوبوس ها را در آن متوقف مي کردند، آسفالت نبود و نظم و انضباطي نداشت؛ سوخت گيري نيز از طريق تانکر روي يک تپه خاکي انجام مي شد. ولي امروز تمام اين پايانه ها پيشرفته شده و به تعداد آن نيز افزوده شده است تا يک جا متمرکز نباشد و تمام تاسيسات و خدمات هم براي آن ها فراهم شده است. وي تصريح کرد: در کنار اين کار، ايستگاه ها و پايانه هاي سواره پياده اتوبوس در نقاط مختلف شهر شکل گرفته است که بسيار تميز و با کيفيت است و در نحوه برخورد کارکنان با مردم و نحوه نگهداري از اتوبوس ها تغييراتي ايجاد شده است. از طرفي خدمات رفاهي کارکنان سازمان افزايش يافته است تا سلامت و شادابي اين قشر حفظ شود و بتوانند به خوبي به مردم سرويس دهي کنند. اين موضوع در سازمان اتوبوسراني جدي گرفته شده است؛ قبلاً سايباني در ايستگاه ها نبود و يا اگر هم وجود داشت چهار تکه آهن بيشتر نبود که نشستن روي آن چه در گرما و چه در سرما سخت بود و مبلمان شهري را نيز زشت کرده بود اما امروز در تمام نقاط شهر شاهد احداث سايبان هاي مدرن و حتي همراه با سيستم اعلام وضعيت تردد اتوبوس ها هستيم که اکنون در مرحله نصب و تست است. همچنين نگهداري و بازسازي اتوبوس هاي فرسوده و خريد بيش از يک هزار دستگاه اتوبوس مجهز به کولر و اضافه کردن آن به ناوگان اتوبوسراني توسط شهرداري مشهد، از ديگر اقدامات انجام شده در بخش اتوبوسراني است؛ آن هم در شرايطي که دولت در اين چند سال گذشته محدوديت هايي داشت و نتوانست کمک هزينه خريد اتوبوس ها را که چهار پنجم قيمت خريد براي هر دستگاه اتوبوس است، بپردازد.
بهبود شرايط پايانه مسافربري مشهد
همچنين در بخش تاکسيراني اين سازمان با ايجاد خطوط ويژه به جاي تاکسي هاي گردشي و راه اندازي تاکسي هاي بي سيم و تاکسي ويژه بانوان، گام موثري را در جهت توسعه حمل و نقل عمومي در شهر مشهد برداشته است.
در بحث پايانه هاي مسافربري نيز بايد گفت که چند سال قبل شهر مشهد فقط يک پايانه داشت و آن هم پايانه امام رضا(ع) بود که به جز چند سايبان، امکانات ديگري نداشت؛ با اين شرايط نه اتوبوس ها جايگاه خوبي براي توقف داشتند و نه مسافران از امکانات خوبي برخوردار بودند ولي امروز شما شاهد مدرن ترين و پيشرفته ترين پايانه نه تنها در داخل کشور بلکه درسطح آسيا هستيد. فضاي اين پايانه آن قدر زيبا و مصفاست که به نظر مي آيد وارد يک بوستان شده ايد و ديگر از آن کثيفي،به هم پاشيدگي و شرايط نامناسب خبري نيست. در کنار اين پايانه نيز، پايانه هاي ديگري را مانند پايانه مجهز معراج، کلات و راه ابريشم احداث کرده ايم. با اين اوصاف با تهيه زميني در حال انتقال پايانه ابريشم به مکان بهتري هستيم. حال با توجه به کارهاي انجام شده مي بينيم که در بخش پايانه ها نيز فعاليت هاي زيادي انجام شده است.
مهندسي ترافيک
در بخش ترافيک هم کارهاي خوبي انجام شده است. امروز تعداد تقاطع هاي مجهز به سيستم هوشمند فرماندهي چراغ ها، تعداد دوربين هاي ثبت تخلفات، ميزان خط کشي ها، تعداد تابلو و علايم نصب شده و امکانات و تجهيزات مدرن ترافيکي،ما را به داشتن يک شهر مدرن و پيشرفته از لحاظ تجهيزات ترافيکي نزديک کرده است. با تمهيداتي که در مهندسي ترافيک و اصلاحات هندسي انديشيده شده و اقدامات ترافيکي که در شهر انجام شده ۲ سال پياپي است که شهر مشهد به عنوان برترين شهر ايمن کشور انتخاب مي  شود. اين امر به دليل کاهش تصادفات جرحي و خسارتي است البته با وجود اين فعاليت ها، ما هنوز مشکلات ترافيکي داريم که به طور عمده اختصاص به ساعت هاي پيک دارد. در آغاز فعاليت ما در شهرداري، تعداد خودروها در شهر مشهد ۳۵۰هزار خودرو بوده ولي اکنون به بيش از ۸۰۰ هزار خودرو افزايش پيدا کرده است؛ با توجه به اين افزايش 2.5 برابري خودرو در شهر، اگر فردي با دقت به موضوع ترافيک نگاه کند اعتراف مي کند که معضل ترافيکي ما از سال ۸۶ بهتر شده است و اين امر حاصل تلاش همکاران ما در سازمان حمل و نقل و ترافيک است. امروز همه مناطق شهرداري داراي مشاوران ترافيک هستند و ترافيک را رصد مي کنند و نظر مي دهند و به جاي اين که يک مرکز متمرکز وجود داشته باشد و بخواهند همه نقاط را کنترل و هدايت کنند، امروز کارشناسان ترافيک ما در مناطق مختلف اين کار را انجام مي دهند.
در حوزه حمل و نقل ترافيک شايد ۹۵ درصد مسئوليت ها بر دوش شهرداري مشهد است به ويژه در حوزه سخت افزاري که اگر مديريت ترافيک به شهرداري واگذار مي شد، بي گمان مي توانستيم خروجي بهتري داشته باشيم؛ ولي متاسفانه اين مديريت به ما واگذار نشد.
شهردار مشهد با اشاره به تلاش هاي انجام شده در حوزه خدمات شهري گفت: در بخش ايمن سازي براي اين که ايستگاه هاي آتش نشاني را در نقاط مختلف پراکنده کنيم و تعداد خودروهاي آتش نشاني و نيروهاي زبده را افزايش دهيم تعداد ۱۹ ايستگاه آتش نشاني شهر مشهد در سال ۸۶ را به ۴۴ ايستگاه رسانده ايم که اين ايستگاه هاي جديد اصلاً قابل مقايسه با ايستگاه هاي قديمي نيست.
در کنار اين اقدامات ايستگاه هاي قديمي را که ناايمن بود بازسازي کرديم چون ساختمان هاي آن فرسوده بود و اگر زلزله اي مي آمد اول بايد ماشين آلات آتش نشاني را از زير آوار بيرون مي آورديم.به گفته وي، پراکندگي ايستگاه ها، تعداد زياد ايستگاه ها، تجهيزات فوق العاده مدرن آن، مراکز آموزش آتش نشانان، خريد خودروهاي آتش نشاني و تبديل آن از ۸۰ دستگاه خودروي کهنه و فرسوده به بيش از ۲۳۰ دستگاه خودروي جديد و پيشرفته و استاندارد و پيوستن چند صد نفر به جمع کادر آتش نشاني و واگذاري چند ايستگاه به بخش خصوصي از جمله اقدامات خوب انجام شده در بخش آتش نشاني است.
ساماندهي تبليغات شهري
وي افزود: در بخش خدمات رساني به مردم در راستاي افزايش رفاه مردم و کاهش ترافيک، تعداد زيادي بازار روز ميوه و تره بار و ارزاق عمومي در نقاط مختلف شهر احداث کرديم که با ۱۰ درصد تخفيف کالاهاي خود را عرضه مي کنند. در همين راستا اکنون ۱۸ بازار ارزاق عمومي و بيش از ۳۰ بازار ميوه و تره بار در شهر مشهد مشغول فعاليت است که بازوي دولت براي تنظيم بازار ارزاق عمومي نيز محسوب مي شود.
وي افزود: در زمينه تبليغات شهري در قالب نصب تابلوها و بيلبوردها سعي کرده ايم که نصب تابلوها را سر و سامان دهيم و تعداد آن ها را در شهر کاهش دهيم و از حجم اين همه تبليغات بي سر و سامان و بر پا شدن اين همه آهن آلات جلوگيري کنيم تا شهروندان از بمباران تبليغاتي در امان بمانند. در همين راستا نگذاشته ايم داخل ايستگاه هاي اتوبوس و واگن هاي قطار شهري تابلوي تبليغاتي نصب شود زيرا حفظ آرامش مردم براي ما از همه چيز مهم تر است و اگر به دنبال کسب درآمد هستيم، اين امر در جهت تأمين رفاه و آسايش شهروندان است.
وي تصريح کرد: نوع تبليغات شکل مدرن تري به خود گرفته است و اکنون هم در حال ساماندهي تابلوهاي روي ديوارها و سر در مغازه ها هستيم؛ هر چند به دليل وجود برخي محدوديت ها هنوز اين طرح به نتيجه لازم نرسيده است.
موفقيت در حوزه پسماند
«سيد محمد پژمان» شهردار مشهد درباره فعاليت هاي مديريت پسماند اين شهرداري نيز گفت: در حوزه پسماند هم شاهد هستيد که به صورت مکانيزه زباله ها حمل مي شود.
شايد بتوان گفت که بيش از ۷۰ درصد تجهيزات ما در اين بخش مکانيزه است و در تلاش هستيم که آن را کامل کنيم زيرا هنوز ماشين آلات ما کافي نيست و در برخي کوچه ها چندان قابليت عمل ندارد و هنوز از نيروي انساني استفاده مي کنيم.
وي افزود: شيوه کارمان را اصلاح کرده ايم و مردم هيچ وقت کارکنان شهرداري را مشغول رفت و روب نمي بينند زيرا شب ها کار نظافت بدون مزاحمت انجام مي شود و صبح ها فضاي شهر پاکيزه و آب پاشي شده است. آن چند روزي که تبليغات انتخابات بود، مردم ناراحت بودند که چرا اين قدر اوضاع شهر به هم ريخته است ولي بعد از رأي گيري صبح که بيرون آمدند ديدند که فضا پاکيزه شده است و نفس راحتي کشيدند.
همزمان با اين کارها بسياري از مشکلات داخل شهر مانند فعاليت دست فروش ها و وانت بارها، تکدي گري و وجود احشام داخل شهر و... را برطرف کرديم. کار تا جايي جلو رفته بود که کنار حرم مطهر نيز کشتارگاه و دامداري وجود داشت که بوي بد آن زائران را آزار مي داد. ما اين واحدها را نيز جمع آوري کرديم. تلاش بسياري کرديم تا اين فرهنگ در شهر نهادينه شود که کسي حق ندارد در فضاي شهري گوسفند ذبح کند؛ حتي در روز عيد قربان ما براي آن نيز تسهيلات فراهم کرديم تا فضاي شهر آلوده نشود. وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: ما حيوانات مزاحم مانند سگ هاي ولگرد و گربه ها را نيز جمع آوري مي کنيم تا مردم در سلامت و آرامش زندگي کنند.
نظافت امروز شهر فراگير است
شهردار مشهد تأکيد دارد: باور کنيد در اين زمينه هايي که به آن اشاره کردم، کارهاي زيادي انجام شده است. نظافت امروز شهر فراگير است و هيچ منطقه اي با منطقه ديگر فرق نمي کند و با ثبات و دائمي و در کشور بي نظير است. اين حرف ها را به حساب خودستايي نگذاريد اين موارد را مي توانيد از نزديک ببينيد و مقايسه کنيد.
وي افزود: الحمدلله توانسته ايم انضباط خوبي را در شهر حاکم کنيم، اکنون هيچ يک از مغازه داران در شهر سد معبر نمي کنند در حالي که در هر کجاي کشور که برويد در پياده رو که هيچ مقداري از فضاي خيابان را نيز تصرف مي کنند.در گذشته شاهد بوديم که شايد ماه ها نخاله ها و يا مصالح ساختماني درون کوچه ها و خيابان ها مي ماند ولي اکنون اجازه داده نمي شود که نخاله ها و يا مصالح ساختماني داخل خيابان ها بماند و شهرونداني که ساخت و ساز دارند بايد ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت مصالح ساختماني را داخل محل ساخت و ساز ببرند و گرنه جريمه مي شوند، اين کارها، از نشانه هاي يک شهر پيشرفته و مدرن است که مديريت آگاهانه داشته است.
پيشرو در بازيافت زباله هستيم
امروز ما در بحث بازيافت ۷-۶ قلم زباله را بازيافت مي کنيم و کود کمپوست توليد مي کنيم، قطعات الکترونيک و حتي آسفالت را بازيافت مي کنيم ما نيروگاه بيوگاز ساخته ايم که در سازمان ملل ثبت شده است و به صورت آنلاين ميزان توليد گازمان مخابره مي شود تا ببينند در راستاي حفظ محيط زيست فعاليت مي کنيم و زباله هاي غيرقابل بازيافت را به صورت بهداشتي حمل و دفع مي کنيم؛ اين زباله ها با خودروهاي مخزن دار حمل مي شود بدون اين که در سطح شهر شيرابه هاي زباله ريخته شود. در مجموع فکر مي کنم قدم هاي خوبي در اين زمينه برداشته شده است.
افزايش فضاي سبز و توجه به گل و گياه
به گفته وي کلان شهر مشهد بالاترين درصد مشارکت شهروندان در تفکيک زباله از مبداء را دارد.
شهردار مشهد در تشريح فعاليت هاي خدمات شهري به موضوع فضاي سبز اشاره کرد و افزود: فقير بودن فضاي سبز در گذشته، ساکنان مشهد را رنج مي داد و در اين زمينه فاصله ما با شهرهايي مانند شيراز بسيار زياد بود. در اين راستا با تلاش انجام شده تعداد بوستان هاي ما از ۲۳۰ به ۴۸۰ بوستان رسيده است، در سال ۸۶ تنها بوستان بزرگ مشهد پارک ملت با ۶۸ هکتار وسعت بود ولي اکنون ما پارک هاي ۱۰۰ هکتاري ديگري داريم و اين همه توسعه، سرانه فضاي سبز را از 8.6 متر به 11.2مترمربع افزايش داده است.
ضمن اينکه در ارتفاعات جنوب شهر هم چند هزار هکتار فضاي سبز با غرس ۳۲۷ هزار اصله درخت ايجاد شده است و اکنون مشهد ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار فضاي سبز شهري دارد.
وي با بيان اين که در بخش فضاي سبز شاهد نوآوري هاي زيادي بوده ايم و در تمام طول سال گل و گياه در مسير تردد شهروندان وجود دارد، افزود: امروز در جاي جاي شهر و در خيابان ها، مردم با اين فضاهاي زيبا و فرح بخش روبه رو هستند و ارتباط عميقي با گل و گياه دارند و برپايي نمايشگاه هاي گل و گياه و حرکت کارناوال گل در مشهد، نمونه هايي از برنامه ريزي همکاران ما براي گل آرايي شهر است.
ضمن اينکه در ايام نوروز هم براي اينکه شهر، چهره زيبا و بهاري پيدا کند، -چون بهار اصلي مشهد و رويش گل ها در ارديبهشت است- همکاران ما با تلاش مضاعف قبل از بهار، گل آرايي گسترده اي انجام مي دهند و در نوروز شهر را با چهره اي متفاوت مي بينيم.
شهردار مشهد به احداث ۱۵۱ بوستان از سال ۸۶ تاکنون و ايجاد ۵۷ پارک خطي اشاره و اعلام کرد: ۴۱درصد پارک هاي احداث شده در مناطق کم برخوردار مشهد قرار دارد.
پاسخ شهردار به انتقاد خراسان
وي در پاسخ به انتقاد خراسان از کاشت چمن و گونه هاي پرمصرف آب در فضاي سبز مشهد و ايرادهاي سيستم آبياري موجود اظهار کرد: سيستم آبياري تحت فشار طي اين ۶ سال بسيار توسعه يافته و در حال حاضر نسبت آبياري سنتي ۲۰ به ۸۰ است و برنامه ريزي جداسازي آب خام از آب شرب هم پيگيري شده است و در اين زمينه موفقيت هاي زيادي داشته ايم و چند کيلومتر شبکه و مخازن متعددي اجرا شده است. ذکر اين نکته هم ضروري است که ما از آب چاه هاي داراي آب بدون کيفيت براي شرب و چاه هاي داراي آب نيتراته و آلوده براي آبياري فضاي سبز استفاده مي کنيم. «پژمان» درباره نگراني هاي موجود از مصرف بي رويه آب در فضاي سبز گفت: ۹۰ درصد آب دشت مشهد براي کشاورزي مصرف مي شود و ۳ درصد آب به مصرف خانگي مي رسد؛ حالا سهم ما (شهرداري) از اين آب چقدر است که عده اي آن را بهانه مي کنند و مي گويند شهرداري فضاي سبز را با آب شرب آبياري مي کند؛ زندگي با همه مولفه هايش زيباست، اگر طبيعت نباشد زيبايي و سرسبزي در زندگي ها نيست. به عقيده ما گل و گياه هم بايد در اين شهر از ارکان زندگي باشد ضمن اينکه آمادگي داريم از پساب تصفيه خانه ها براي مصارف آبياري فضاي سبز شهر مشهد استفاده کنيم.
وي موضوع استفاده از گونه هاي سازگار با اقليم مشهد و کم آب دوست را بحث دقيق و مهمي دانست و افزود: با کار کارشناسي گونه هاي درخت و درختچه هاي سازگار با طبيعت مشهد و کم آب را تهيه مي کنيم و تا حد ممکن به اين سمت رفته ايم و نوع گياهان و درختان انتخاب شده هم اين امر را تأييد مي کند ولي درباره کاشت چمن ما به صورت محدود و از روي اجبار در نقاطي که شيب زياد دارد يا شرايط ايجاب مي کند، استفاده کرده ايم.
وي تصريح کرد: زماني ما در مشهد و استان توليد کننده گل و گياه نداشتيم ولي با خدمات شهرداري در سطح شهر براي اين بخش يک بازار تضميني فراهم شده است و اکنون عده زيادي در کار توليد گل و گياه فعال هستند و با ساماندهي انجام شده در اين حوزه کاشت، توليد و نگهداري گل و گياه در قالب شرکت هاي متعددي انجام مي شود که اشتغال زايي خوبي هم ايجاد کرده است.
احداث تقاطع هاي غيرهمسطح و کاهش ترافيک شهري
مهندس «سيد محمد پژمان» در تشريح فعاليت هاي عمراني شهرداري مشهد در زمان مسئوليتش اظهار کرد: خيابان ها، بزرگراه ها و تقاطع هاي غيرهمسطحي طي اين مدت در مشهد ساخته شده که باعث بهبود وضعيت ترافيک شده است. احداث ۱۹ تقاطع غيرهمسطح را در مشهد شاهد بوده ايم و تعدادي نيز در مرحله احداث است. خيابان ها و بولوار هايي به طول ۱۶۰ کيلومتر به شهر اضافه کرده ايم که تکميل رينگ کمربندي مشهد مهم ترين آن ها بود و امروز دور تا دور مشهد يک کمربند ۵۰ کيلومتري وجود دارد که در شرايط عادي نيم ساعته و در شرايط ترافيک ۴۵ دقيقه اي مي توان با ايمني و سرعت بالا آن را طي کرد؛ در حالي که قبلاً مردم ساعت ها در ترافيک اين بزرگراه ها مي ماندند و علاوه بر مصرف سوخت و صرف هزينه و استهلاک خودرو، اعصاب و روانشان آزرده مي شد و امروز ما از بابت اين خدمات خوشحاليم.
سکاندار بلديه مشهد در دور سوم شوراها افزود: آسفالت معابر خاکي و مرمت بسياري از خيابان هاي شهر در اين سال ها به رضايت مندي مردم منجر شده است و در بسياري از معابر اصلي هم براي رفاه مردم اقدام به احداث پل هوايي عابر پياده و تجهيز برخي از آن ها به پله برقي و آسانسور کرده ايم تا ديگر شاهد تلفات انساني در پي عبور عابران از عرض محورهاي شهري و بروز اختلال در عبور و مرور شهروندان نباشيم.
مهندس پژمان يکي از معضلات شهر مشهد را وجود کال ها و مسيل هايي اعلام کرد که هزار و يک مشکل داشت. وي گفت: ۱۰۰ کيلومتر کانال در داخل شهر مشهد داشتيم که هزار و يک مشکل و آلودگي داشت ولي با تلاش همکاران ما در اين مدت بدنه سازي و بهسازي آن ها انجام و به بهترين محيط هاي شهري تبديل شده است.
توسعه فرهنگي و خروج جامعه هنري مشهد از انزوا
وي با اشاره به اينکه يکي از اتفاقات خوب ديگري که در مشهد رقم خورده است، توسعه در بخش فرهنگي با خدمات سخت افزاري شهرداري بوده است، افزود: تعداد فرهنگسراهاي مشهد از يک مورد در سال ۸۶ به ۱۴ فرهنگسرا رسيده و ساخت يکي دو فرهنگسرا هم در حال اتمام است. اين کار بزرگ و تخصصي با کيفيت بالا با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است و شاهد آن هستيم که در برنامه استقبال از بهار هر سال اقدامات خوبي انجام مي شود و جامعه هنري شهر و استان از انزوا خارج شده است، جامعه هنري ما به ميدان آمده و با کمک و مدد آن ها شهر به موزه و گالري فرهنگي تبديل شده است. امروز هر کس از هر جاي دنيا و ايران به مشهد مي آيد حس مي کند با اين شهر آشنايي دارد چرا که نقاشي هاي ديواري، المان هاي دايمي و يادمان ها در جاي جاي شهرچشم نوازي مي کند.
ورود شهرداري به عرصه ورزش بي سابقه است
وي از ورود شهرداري مشهد به صورت گسترده به حوزه ورزش خبر داد و گفت: ۲۲ سالن ورزشي طي ۶ سال اخير احداث شده است؛ در حالي که قبلاً چنين امري در شهرداري سابقه نداشت، از طرفي هم ۱۷۰ زمين روباز ورزشي را در نقاط مختلف شهر آماده کرده و در اختيار مردم گذاشته ايم و در کنار آن ۲۲۱ مسجد داراي سالن را به دستگاه هاي ورزشي بدن سازي مجهز کرده و در پارک ها و بوستان هاي شهر هم امکانات ورزشي و بدن سازي را مستقر کرده ايم. در حمايت از ورزش محلات هم ورود کرده و الان ۳ هزار تيم ورزشي آقايان و ۲ هزار تيم ورزشي بانوان در رقابت هاي ورزشي محلات شرکت مي کنند و توزيع بسته هاي کالايي ورزشي بين مدارس و مساجد هم ادامه دارد.
وي با اشاره به اينکه طي اين مدت آموزش هاي شهروندي نيز در بخش هاي مختلف با کمک آموزش و پرورش جدي گرفته شده است، افزود: بودجه هاي شهرداري براي اين امور چندين برابر شده است.
رونق اقتصادي و اشتغال زايي در مشهد
از «پژمان» پرسيديم هدف شما از ايجاد معاونت اقتصادي و سرمايه گذاري در شهرداري چه بود؟ او پاسخ داد: سرمايه گذاري در شهر با هدف توسعه کار و تحول اقتصادي بوده است و ما با اعتقاد به لزوم توسعه اقتصاد شهر و جذب سرمايه ها و ايجاد اشتغال ورود کرديم و امروز خيل کثيري از نيروي انساني از کارگر تا مهندس در اين بخش فعاليت مي کنند و با وجود رکود در کشور هر ساله شاهد رونق ساخت و سازها در مشهد هستيم و چون شرايط اين شهر مناسب است مبالغ خوبي در پروژه هاي شهر سرمايه گذاري شده است.
شهردار مشهد افزود: خوشحاليم که پويايي و نشاط اقتصادي را در اين بخش (ساختمان و مسکن و زمين) حفظ کرده ايم؛ به نظر مي رسد يکي از ماموريت هاي مهم در زمينه رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال را در مشهد به خوبي محقق کرده ايم. ما علاوه بر ماموريت هاي شهري کارهايي را به صورت ملي انجام داده ايم و شرايط خوبي را براي جذب سرمايه ها فراهم کرده ايم، در گذشته کسي براي سرمايه گذاري در مشهد ابراز تمايل نمي کرد و اين جا را با ويژگي هاي يک شهر کوچک يا روستاي بزرگ معرفي مي کردند ولي امروز همه سرمايه گذاران مشهد را شهري مدرن و پيشرفته مي دانند.
مشهد موفق در نوسازي بافت هاي فرسوده
سرنوشت طرح نوسازي و بازسازي بافت پيراموني حرم مطهر رضوي بعد از ۱۶ سال ، ديگر سوال ما از شهردار مشهد بود. مهندس «پژمان» با اشاره به تنگناهاي مالي در اين پروژه مشهد را پيشتاز در نوسازي بافت هاي فرسوده معرفي کرد و افزود: در نوسازي بافت هاي فرسوده شهري دولت احياي ۹ درصد بافت هاي مسکوني را در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور هدف گذاري کرده و قرار بود طي ۱۰ سال اين هدف محقق شود؛ خوشبختانه مشهد دراين عرصه توفيق زيادي داشته است و طي اين ۶ سال اخير ۴ درصد از اين هدف ۹درصدي کشور را در مشهد محقق کرده ايم و اين از افتخارات شهرداري مشهد است که با قوت و سرعت جلو رفته است؛ ما با دست خالي نوسازي اطراف حرم مطهر رضوي را بدون کمک هاي دولتي انجام مي دهيم و در ميدان شهدا هم احياي بافت فرسوده را جلو برده ايم و در نقاط ديگري از شهر نيز در حال کار هستيم.
تغيير چهره حاشيه شهر مشهد
از هر چه بگذريم سخن «حاشيه نشيني در مشهد» مهم تر است؛ شهردار مشهد در اين باره گفت: در زمان تصدي مسئوليت ما در شهرداري مشهد، هسته هاي جمعيتي حاشيه شهر با حدود ۹۰۰هزار حاشيه نشين تحت پوشش قرار گرفت. ما با تجهيز منابع و امکانات خود، توانستيم مشکلات اين بافت ها را تا حدودي رفع و چهره اين مناطق را عوض کنيم، امروز چهره نقاط حاشيه  اي شهر مشهد بسيار تغيير يافته است؛ در ع
بستن http://www.r-sadeghi.ir/news/اخبار/1392-04-23-14-34-34.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط: