نام
ایمیل
  • اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه ) مولانا
  • نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است . امام صادق علیه السلام
  • چنان باش که به هر کس بتوانی بگویی مثل من باش
  • قابلیت انعطاف داشته باشید، تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین میکند.
  • برگ در انتهاي زوال مي افتد و سيب در ابتداي كمال پس بيانديش چگونه خواهي افتاد همانند برگي زرد يا سيبي سرخ.
  • آدم موثر و اثربخش کسی است که آینده اش رو می سازد نه این که آن را پیش بینی کند.
  • فراموش نکن قطاري که از ريل خارج شده ممکن است آزاد باشد ولي راه به جائي نخواهد بر د ...
  • بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد . امام حسین علیه السلام
  • صبوری گذشتن از حق خود نیست بلکه تلاشی برای دوباره رسیدن است
  • کافیست به آنچه در آرزویش هستید اعتقاد داشته باشید و خود را سزاوار آن بدانید.
  • گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
  • اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
  • در برابر انتقادات اگر نادرست بود بی اعتنا باش/اگر غیر منصفانه بود عصبانی نشوید/اگر از روی نادانی بود لبخند بزنید /اگر عادلانه بود از آن درس بگیرید
  • سعادت دیگران بخش مهمی از خوشتبختی ماست.
  • پيروزي آن نيست كه هرگز زمين نخوري، آنستكه بعداز هر زمين خوردني برخيزي.
  • باران رحمت خدا همیشه می بارد تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم !
  • هرگز مگذار که خنده تو باعث گریه دیگری شود.
  • از زندگی خود لذت ببر بدون آن که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنی
  • دو چیز را همیشه فراموش کن: اول به کسی خوبی کردی، دوم کسی به تو بدی کرده.
زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه هامشخص نيست

زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه هامشخص نيست


گروه: اخبارگوناگون
تاریخ درج: 1392/4/29
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1056

طرح هدفمندي يارانه‌ها شروع يک جريان بزرگ تحول و سازندگي بود، اما به محض اينکه ساير مشکلات اقتصادي بر نتايج هدفمندي سايه انداخت، تحليل‌هاي متفاوتي به جامعه ارائه شد و هدفمندي به عنوان يکي از مقصرين اين شرايط مورد نکوهش واقع شد.

مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ايسنابا ذکر اين مطلب درباره اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: فاز دوم هم از نظر هزينه‌ها و هم از نظر درآمدها شفاف‌تر است. اجراي کامل هدفمندي يارانه‌ها بي‌نيازي خوبي در اقتصاد ايجاد مي‌کند و ما مي‌توانيم آن‌را تبديل به ابزار مقابله با تحريم ها کنيم. اين ديدگاهي است که طرفداران خاص خود را دارد.

البته کارگروه دولت و مجلس تصميم نهايي را درباره زمان اجراي فاز دوم هدفمندي نگرفته و مشخص هم نيست که فاز دوم چه زماني اجرا مي‌شود. اما محاسبات نشان مي‌دهد که در فاز دوم هدفمندي سهم بيشتري نسبت به امروز به توليدکننده نمي‌رسد، چون ماده 7 و 8 اعضاي زيادي شامل بخش توليد صنعتي و کشاورزي، حمل ونقل درون و برون شهري، نيروگاه‌ها و غيره دارد که اگر بخواهيم اين 30 درصد را بين تمامي اعضا تقسيم کنيم، چيز بيشتري به بخش صنعت نخواهد رسيد و اين عين قانون است.

وي با اشاره به اينکه قانون هدفمندي يارانه‌ها خيلي خوب آغاز شد. اما بستري که بعدا اقتصاد در آن قرار گرفت، آنقدر پرچالش بود که اجازه نداد آثار هدفمندي و شيريني چنين تصميمي در کام مردم بنشيند،گفت: هدفمندي با تکميل ساير قدم‌هايش مي‌توانست بهتر خود را نشان دهد؛ يعني در مسير اعتلاي خود قرار بود دهک‌هاي مستحق، دريافت بيشتر و دهک‌هاي برخوردار دريافت کمتر يا در حد صفرداشته باشند. دولت شروع به شناسايي آنها کرده بود تا مازاد برنامه هدفمندي صرف بيمه بيکاري، بهداشت ،سلامت و اشتغال مردم و بهسازي تکنولوژي صنعت و توليد شود.

به گفته وزير صنعت، برخي اقتصاددانان معتقدند نقدينگي ناشي از هدفمندي تفاوت ذاتي با نقدينگي ناشي از خطوط اعتباري بانکي يا بودجه با بيماري هلندي دارد. يعني در هدفمندي خود مردم با پرداخت بيشتري در مورد حامل‌هاي انرژي ابتدا پولي را از دست مي‌دهند و نقدينگي کلي کاهش مي‌يابد و بعد همين پول بدون اينکه دولت آن‌را کم و زياد کرده به خود مردم بر مي‌گرداند.

وي در خصوص اينکه عوامل جانبي مانند تحريم چقدر بر دشوار شدن فاز دوم هدفمندي تاثير گذاشت؟ يادآور شد:دولت بايد بيشتر در زمينه تبيين موضوع تلاش مي‌کرد. شايد اين جمله که تحريم‌ها مانع اجراي هدفمندي بودند، جمله دقيقي نباشد. در واقع تحريم‌ها هم مثل ساير مشکلات داخلي مانع از فهم دقيق آن شدند و موج مخالفت‌ها کمي گسترده‌تر شد. يعني درست در سال‌هايي که قرار بود نتايج و آثار هدفمندي بررسي شود، موضوع آثار آن با آثار ناشي از تحريم‌ها، تخلف بانکي معروف و اختلافات ديگر چنان درهم آميخته شد که ارزيابي آن ‌را مشکل مي‌کرد و براي همين موضوع هدفمندي به کانون اختلافات تبديل شد. به هرحال اجراي هدفمندي بايد ادامه يابد و البته اجراي کامل آن نيازمند محيط کسب و کار آماده‌اي است که بتوان خروجي‌هاي آن ‌را مديريت و ارزيابي کرد.

غضنفري در واکنش به اين پرسش که بعد از گذشت بيش از 30 ماه از زمان اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها هنوز اين سوال مطرح است که چرا سهم 30 درصدي صنعت از درآمد هدفمندي يارانه‌ها پرداخت نشد؟ توضيح داد: ما در اينجا يک قلک يا يک صندوق داريم که متشکل از همه درآمدهاي ناشي از افزايش قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي است که بايد بين ذينفعان تقسيم شود.

اولين قاعده اين است که اگر به يک بخش سهم بيشتري بدهيم، سهم ساير بخش‌ها کم مي‌شود.

بدون پذيرش اين قاعده مي‌توانيم شعارهاي قشنگ بدهيم و به همه بگوييم مي‌خواهيم سهم شما را زياد کنيم، وقتي مي‌پرسيد چرا به صنعت يارانه بيشتري تعلق نگرفت، يعني اينکه بايد سهم مردم را کاهش دهيم. وقتي قيمت حامل‌هاي انرژي بالا مي‌رود و به مردم يارانه ندهيم، مردم معترض خواهند شد.

به اعتقاد وي ،قاعده دوم اينکه اگر بخواهيم سهم هر دو بخش متقاضي را افزايش دهيم، بايد باز از مردم و مصرف‌کنندگان انرژي پول بيشتري بگيريم. اما قاعده سوم اينکه نبايد فراموش کنيم 30 درصد اشاره شده در قانون هدفمندي فقط مربوط به توليد صنعتي نيست. در واقع سهم همه شرکاي مواد 7 و 8 قانون است، وقتي شما به فهرست شرکاء نگاه کنيد مي‌بينيد تقريبا پنج شش دستگاه مدعي هستند.

اين وزير کابينه اضافه کرد:قاعده چهارم هم اينکه اگر ما حامل‌هاي انرژي را به بخشي ارزان‌تر از ساير مشتريان بفروشيم، اصطلاحا نرخ‌هاي تبعيضي يا ترجيحي اعمال کنيم، در واقع داريم حق آن بخش را از سهم 30 درصدي مواد 7 و 8 مي‌دهيم و بايد در محاسبات ما لحاظ شود. نه اينکه ارزش چنين دريافتي را صفر فرض کنيم. طبيعتا اگر به نرخ ترجيحي نمي‌فروختيم، دارايي قلک ما بيشتر مي‌شد.

وي ادامه داد: قاعده پنجم هم اين بود که وقتي به توليدکننده اجازه مي‌دهيم کالاي توليدي خويش را به قيمت بالاتر بفروشد و او مي‌تواند کسري يا همه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مربوط به خود را به مشتري منتقل کند، نهايتا مشتريان به عنوان قاطبه مردم با دو تا افزايش هزينه شامل پرداخت قبض‌هاي گرانتر و يکي هم خريد کالاي گرانتر مواجه هستند.

غضنفري با بيان اينکه پس از اتمام مرحله اول هدفمندي در کارگروه مشترک دولت و مجلس از ابتدا بررسي کرديم که سهم هر حوزه چقدر باشد،خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد آن 30 درصد را حساب کند. ما ماده 7و 8 را خوانديم و گفتيم به همه کساني که بايد از اين 30 درصد منتفع مي‌شده‌اند، به همان نسبتي که به قلک هدفمندي پول واريز کرده‌اند سهم مي‌دهيم. چون بخش توليد صنعتي بيشترين پرداخت را به صندوق هدفمندي دارد، در تقسيم 30 درصد به همان نسبت به او پول مي‌دهيم. البته قرار شد در فاز دوم هدفمندي ديگر آن قيمت تبعيضي و ترجيحي را ندهيم، صنعت و کشاورزي هم بايد به همان قيمت خانوارها پول آب ، برق و گاز را پرداخت کنند. به بيان ديگر همه پرداخت‌هاي مردم يک کيک را شکل مي‌دهد .

بستن http://www.r-sadeghi.ir/news/اخبار/1392-04-29-12-12-52.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط: