نام
ایمیل
  • هرگز مگذار که خنده تو باعث گریه دیگری شود.
  • چنان باش که به هر کس بتوانی بگویی مثل من باش
  • فراموش نکن قطاري که از ريل خارج شده ممکن است آزاد باشد ولي راه به جائي نخواهد بر د ...
  • سعادت دیگران بخش مهمی از خوشتبختی ماست.
  • در برابر انتقادات اگر نادرست بود بی اعتنا باش/اگر غیر منصفانه بود عصبانی نشوید/اگر از روی نادانی بود لبخند بزنید /اگر عادلانه بود از آن درس بگیرید
  • آدم موثر و اثربخش کسی است که آینده اش رو می سازد نه این که آن را پیش بینی کند.
  • کافیست به آنچه در آرزویش هستید اعتقاد داشته باشید و خود را سزاوار آن بدانید.
  • اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
  • گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
  • قابلیت انعطاف داشته باشید، تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین میکند.
  • صبوری گذشتن از حق خود نیست بلکه تلاشی برای دوباره رسیدن است
  • برگ در انتهاي زوال مي افتد و سيب در ابتداي كمال پس بيانديش چگونه خواهي افتاد همانند برگي زرد يا سيبي سرخ.
  • اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه ) مولانا
  • بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد . امام حسین علیه السلام
  • باران رحمت خدا همیشه می بارد تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم !
  • دو چیز را همیشه فراموش کن: اول به کسی خوبی کردی، دوم کسی به تو بدی کرده.
  • نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است . امام صادق علیه السلام
  • پيروزي آن نيست كه هرگز زمين نخوري، آنستكه بعداز هر زمين خوردني برخيزي.
  • از زندگی خود لذت ببر بدون آن که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنی
یک‌سال و نیم از اجرای طرح تعطیلی پایان هفته مدارس می‌گذرد پنجشنبه‌های بلاتکلیف

یک‌سال و نیم از اجرای طرح تعطیلی پایان هفته مدارس می‌گذرد پنجشنبه‌های بلاتکلیف


گروه: اخبارگوناگون
تاریخ درج: 1392/11/26
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1047

مدتی است که طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس، بیش از هر خبر دیگری با نقد و بررسی مردم، کارشناسان، معلمان و دانش‌آموزان روبه‌رو شده است و آنچه بیش از همه جلوه می‌کند، نظرات کاملا موافق و مخالف است.
پیشینه طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه به فروردین88 و اظهارات «عباس رهی»، معاون آموزش و نوآوری وقت وزارت آموزش‌و‌پرورش برمی‌گردد که برای نخستین‌بار موضوع تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه را مطرح کرد که تأیید و استقبال حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش را در پی داشت. این پیشنهاد با پیگیری و حمایت‌های وی در اسفند‌‌89 به تصویب شورای‌عالی آموزش‌و‌پرورش رسید و به صورت آزمایشی و اختیاری از فروردین90 در برخی مدارس ابتدایی به اجرا درآمد.
هر چند تعطیلی پنجشنبه مدارس، از همان ابتدا به چالشی میان آموزش‌و‌پرورش و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد، اما محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، اوایل مرداد سال90 رسما از این طرح پشتیبانی کرد. احمدی‌نژاد چهارم مرداد در همایش رؤسای آموزش‌و‌پرورش کشور اعلام کرد: «مدارس باید روزهای پنجشنبه تعطیل باشند و افزون بر آن روز پنجشنبه را روز «خانواده» نام‌گذاری کرد.»
پس از امضای رئیس‌جمهور، تعطیلی پنجشنبه‌ها ابلاغ و از مهر‌90 در تمام مدارس مقطع ابتدایی کشور اجرا ‌شد و در مقاطع راهنمایی و متوسطه اجرای این طرح در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت. اما امروز هم پس از گذشت حدود یک‌سال‌ونیم از اجرای این طرح، هنوز بحث بر سر اجرا شدن یا نشدن آن ادامه دارد و در دولت جدید هم موضوعی چالش‌برانگیز بوده است؛ به این سبب در گزارش پیش‌رو، معایب و محاسن این طرح را از دیدگاه کارشناسان و صاحب‌نظران مرور کرده‌ایم.
دانش‌آموزان بدون برنامه تعطیل هستند
چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل مخالفت خود با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس گفته بود: «ما نمی‌گوییم آموزش‌و‌پرورش باید بچه‌ها را از صبح تا غروب در مدرسه نگه دارد، بلکه حرف ما این است که اگر برای نوجوانان و جوانان امکانات تفریحی مانند سالن‌های ورزشی و امکانات فرهنگی به اندازه کافی وجود داشت، حتی اشکالی نداشت که آموزش‌وپرورش دو روز را در هفته تعطیل ‌کند.»
نورا... حیدری معتقد بود: «در این طرح، ساعتی از آموزش کاسته نشده و چهار ساعت پنجشنبه در بقیه روزها پخش شده است.»
وی با تأکید بر اینکه مسئولان آموزش وپرورش معتقدند با اجرا شدن این طرح، حس تبعیض در آموزگاران از بین خواهد رفت، به ذکر محاسن طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها پرداخته و یادآور شده است: «معلمان راهنمایی و متوسطه می‌توانند ساعات درسی‌شان را در سه روز جمع کنند، اما معلمان ابتدایی موظف بودند از شنبه تا پنجشنبه در مدرسه حضور داشته باشند. دومین حسن آن کاهش زمان حضور بچه‌ها در مدارسی است که شرایط ایده‌آلی ندارند، زیرا این مسئله، فرصت بیشتر برای تفریح به بچه‌ها می‌دهد.»
تعطیلی پنجشنبه‌ تأثیری بر کیفیت ندارد
در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، دانش‌آموزان دو روز تعطیل در هفته دارند که این موضوع محسنات زیادی مانند؛«افزایش فرصت بهره‌گیری معلمان از آموزش‌های ضروری برای انتقال به دانش‌آموزان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های آب و برق، نشاط بیشتر در دانش‌آموزان دوره ابتدایی با توجه به مقتضیات سنی و نیاز آنان به تفریحات سالم و رضایت‌مندی والدین از درک بیشتر فرزندان خود در فرصت‌های بیشتر را به دنبال دارد.»
آموزش و پرورش طرح را متوقف می‌کند!
اما پیشتر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره طرح کاهش روزهای آموزشی در مدارس، موسوم به طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه اعلام کرد که پس از آن بسیاری از موافقان و مخالفان، نظر خود را بر مبنای آن اعلام کردند.
این مرکز با اشاره به بخشنامه مورخه 5/12/1389 وزارت آموزش‌و‌پرورش مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها در مقطع ابتدایی و همچنین پیامدها و تبعات ناشی از این اقدام در مدارس عادی و تجارب مربوط به اجرای چنین سیاستی درباره دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی 79 -78 ، ابتدا به تشریح مزایای طرح یاد شده پرداخته و یادآور شده: «رضایت‌مندی معلمان و دانش‌آموزان از تعطیلی پنجشنبه‌ها، افزایش مشارکت معلمان در دوره‌های دانش‌افزایی ضمن خدمت، افزایش فعالیت فوق‌برنامه‌ای و پرورشی و آموزش خانواده، با تعطیلی پنجشنبه‌ها و نداشتن ممنوعیت قانونی از جمله مزایای احتمالی این طرح به شمار می‌روند.»
مرکز پژوهش‌ها در ادامه به تشریح معایب طرح نیز پرداخته و افزوده است: «تحقق نیافتن هدف تحول‌آفرینی و کیفیت‌بخشی، نبود آموزش و مهارت‌های زندگی، نبود هماهنگی با اسناد بالادستی، کاهش بازده ساعت پنجم فعالیت روزانه، ‌نبود تناسب با طرح‌های دیگر، فراهم کردن زمینه بلاتکلیفی و ابهام، ایجاد نارضایتی مردمی و مشکل‌آفرین شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها برای تعدادی از والدین، ایجاد مشکل برای مدارس مردمی، ایجاد مشکل برای مدارس ابتدایی شیفت عصر و از همه مهم‌تر کاهش ساعات درسی از جمله پیامدهای منفی این طرح هستند، ضمن اینکه با تسری طرح به مقاطع راهنمایی و دبیرستان مشکلات دیگری نیز بروز خواهند کرد.» و درنهایت توقف این طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس یک ضرورت محسوب می‌شود و از وزارت آموزش‌و‌پرورش خواسته می‌شود که «با اقدام داوطلبانه این وزارتخانه برای تأخیر در اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اقدام کند.»
78 درصد با طرح موافق‌ هستند
در حالی  مرکز پژوهش‌های مجلس، خواستار توقف اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس شده بود که وزیر آموزش‌و‌پرورش وقت آن را یک قانون اعلام می‌کند؛ حاجی‌بابایی اظهار می‌دارد: تاکنون هر نظرسنجی که صورت گرفته با موافقت بالای 80‌درصدی این طرح روبه‌رو بوده و براساس نظرسنجی یک استاد دانشگاه، ‌78درصد با این طرح موافق هستند. همچنین در نظرسنجی دیگری که از طریق صدا و سیما انجام شد، همین آمار در موافقت با طرح تعطیلی روز پنجشنبه ثبت شده است. وی با بیان اینکه در 100سال گذشته هیچ قانونی را در کشور پیدا نمی‌کنیم که گفته باشد مدرسه باید در شش روز هفته دایر باشد، می‌گوید: «بنابراین می‌توان با یک برنامه‌ریزی منسجم و بدون کاهش ساعت درسی، شش روز هفته را به پنج روز درسی کاهش داد. »
وی یادآور شده است: «دانش‌آموز، معلم و اولیا» ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند، از این‌رو برای ارتقای سطح سواد دانش‌آموزان باید شرایطی برای معلمان و ارتقای آن‌ها فراهم شود، از سویی دیگر حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر و اختصاص وقت بیشتر به هم، یکی از پایه‌ای‌ترین ارکان تربیتی است. کسانی هم که شاغل بودن مادران را عنوان می‌کنند، باید بدانند که «65درصد از زنان کشور، خانه‌دار هستند.»
کارشناسان در انتظار دستورات بالادستی!
با توجه به اهمیت موضوع و تأثیرات گوناگونی که این طرح می‌تواند برای دانش‌آموزان کلان‌شهر مشهد در پی داشته باشد، تلاش کردیم تا نظر کارشناسان آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی را در این‌باره جویا شویم که متأسفانه با وجود تماس‌های مکرر با این کارشناسان در یک هفته گذشته به سبب پاسخ ندادن بیشتر آن‌ها به تلفن‌های سازمان، موفق به مکالمه و دریافت نظر آن‌ها نشدیم، در عین حال اعتمادی، رئیس اداره امورتربیتی و قائم مقام معاون پرورشی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، ضمن خودداری از اظهارنظر و بیان اینکه «درباره این طرح در سطح وزارتخانه تصمیم‌گیری شده و ما مجری هستیم و تهیه گزارش درباره آن مفهومی ندارد» حاضر به مصاحبه نشد. همچنین عرفانیان، معاون ابتدایی این اداره‌کل، در گفتگو با خبرنگار ما «پیگیری موضوع را بی‌معنی دانست» و در نهایت، پاسخ‌گویی را (آن‌هم به صورت کتبی) به زمانی بعد موکول کرد!
یک روز تفریح و یک روز تکلیف
رئیس گروه انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا، در اظهارنظری کارشناسانه عنوان می‌کند: در مدت‌زمان اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از نگاه اولیا‌، برنامه یک روز تفریح و یک روز تکلیف، برای پایان هفته دانش‌آموزان طرح شد.
محمدحسین عبدالهی ادامه می‌دهد: در واقع کانون خانواده عهده‌دار تربیت فرزندان است و مدرسه این تربیت را کامل می‌کند. وقتی خانواده‌ها فرصتی برای دور هم بودن داشته باشند، نقش‌آفرینی از یکدیگر کامل‌تر می‌شود. با اجرای این طرح، اعضای خانواده فرصت دور هم بودن را پیدا کرده‌اند و ضمن ابراز محبت درباره هم، زمان لازم برای انجام تکالیف و تفریح به همراه یکدیگر را نیز دارند. این تعطیلی از این بابت، فرصت مغتنمی برای استحکام خانواده و تربیت پدران و مادران آینده محسوب می‌شود.
وی می‌افزاید: از طرفی در این یک روز تعطیلی، فرصتی به دست می‌آید که بدون نیاز به تعطیل کردن کلاس‌های درس، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی معلمان و عوامل مدرسه و نیز کلاس‌ها و برنامه‌های فوق‌برنامه و بازدیدهای علمی دانش‌آموزان برگزار شود. همچنین علاوه بر اینکه آموزش و تربیت و رسالت معلمی بهتر انجام می‌گیرد، معلمان هم فرصتی دارند که به خانواده و مسائل شخصی خود بدون دغدغه بپردازند.
آسیب‌های احتمالی
عبدالهی با تأکید بر اینکه همه جوانب تربیت در مدرسه پیگیری‌ناپذیر است و باید نقش خانواده در این‌ زمینه پررنگ‌تر شود، تصریح می‌کند: این تعطیلی اگر در مجموع، به تربیت و پیشرفت دانش‌آموزان منجر شود، خوب است، اما ممکن است آسیب‌هایی نیز در پی داشته باشد که نظارت، هدایت و کنترل بیشتر و کامل‌تری   می‌طلبد.
وی درباره آسیب‌های احتمالی این طرح می‌گوید: برخی مدارس غیردولتی، روزهای پنجشنبه به‌جای کلاس‌های فوق‌برنامه، اقدام به برگزاری کلاس‌های اجباری می‌کنند که برای اولیا‌ و دانش‌آموزان خوشایند نبوده و آسیب‌زاست. همچنین برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اجباری آسیب دیگری است که نظارت انجمن اولیا‌ و مربیان می‌تواند به کنترل موضوع کمک درخور توجهی کند.
هر چند در این گزارش به دنبال یک راهکار بومی در مشهد و استان جهت بهینه‌سازی تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه بودیم که با در بسته آموزش‌و‌پرورش استان میسر نشد اما شاید بهترین نتیجه‌گیری برای این گزارش گفته علی زرافشان، معاون متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش باشد که گفته است:«برای ارتقای سطح کیفی آموزش، تمام مدارس، مناطق و استان‌ها باید برنامه ارتقا و بهبود کیفیت داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌ها باید تفاوت مناطق و استان‌ها هم درنظر گرفته شود، زیرا نمی‌توان در سطح منطقه برای همه مدارس، یک الگوی واحد
تعیین کرد.»

بستن http://www.r-sadeghi.ir/news/اخبار/1392-11-26-07-27-35.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط: