نام
ایمیل
  • قابلیت انعطاف داشته باشید، تنها همین یک خصوصیت که بتوانید شیوه کار خود را تغییر دهید موفقیت شما را تضمین میکند.
  • از زندگی خود لذت ببر بدون آن که آن را با زندگی دیگران مقایسه کنی
  • اگركسی اشتباه كردآن رابه پوشان (مثل شب)
  • نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است . امام صادق علیه السلام
  • پيروزي آن نيست كه هرگز زمين نخوري، آنستكه بعداز هر زمين خوردني برخيزي.
  • بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد . امام حسین علیه السلام
  • گشاده دست باش ،جاری باش ،كمك كن (مثل رود)
  • برگ در انتهاي زوال مي افتد و سيب در ابتداي كمال پس بيانديش چگونه خواهي افتاد همانند برگي زرد يا سيبي سرخ.
  • باران رحمت خدا همیشه می بارد تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم !
  • سعادت دیگران بخش مهمی از خوشتبختی ماست.
  • کافیست به آنچه در آرزویش هستید اعتقاد داشته باشید و خود را سزاوار آن بدانید.
  • صبوری گذشتن از حق خود نیست بلکه تلاشی برای دوباره رسیدن است
  • آدم موثر و اثربخش کسی است که آینده اش رو می سازد نه این که آن را پیش بینی کند.
  • در برابر انتقادات اگر نادرست بود بی اعتنا باش/اگر غیر منصفانه بود عصبانی نشوید/اگر از روی نادانی بود لبخند بزنید /اگر عادلانه بود از آن درس بگیرید
  • اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش (مثل آینه ) مولانا
  • چنان باش که به هر کس بتوانی بگویی مثل من باش
  • هرگز مگذار که خنده تو باعث گریه دیگری شود.
  • فراموش نکن قطاري که از ريل خارج شده ممکن است آزاد باشد ولي راه به جائي نخواهد بر د ...
  • دو چیز را همیشه فراموش کن: اول به کسی خوبی کردی، دوم کسی به تو بدی کرده.
شهر مشهد ارزان‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی در کشور را دارد

شهر مشهد ارزان‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی در کشور را دارد


گروه: اخبارگوناگون
تاریخ درج: 1393/2/22
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1003

شهردار مشهد در واکنش به افزایش قیمت بلیت اتوبوس گفت: شهر مشهد ارزان‌ترین سیستم حمل و نقل عمومی در کشور را دارد.


سید صولت مرتضوی در اولین نشست خبری خود در سال جدید در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: برای اینکه هزینه‌های سنگینی به دوش شهر مترتب نشود و هزینه درمان شهروندان بر اثر استنشاق دود اتوبوس‌های دودزا افزایش پیدا نکند، می‌خواهم افزایش بلیت اتوبوس صورت گیرد.

وی ادامه داد: توقع آن است که کارشناسانه به این موضوع نگاه شود. اگر نقدی وجود دارد، واقع‌گرایانه و کارشناسانه باشد و آنگاه ببینید این افزایش قیمت خدمت به مردم است یا ظلم به مردم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه دور چهارم شورای اسلامی شهر رقمی معادل 3 هزار میلیارد تومان بدهی از سنوات گذشته دارد اظهار کرد: این بدهی‌ها از مجموع اوراق مشارکتی است که از سال 84 فروخته شده و تنها قسمت اندکی از آن پرداخته شده است.

مرتضوی اضافه کرد: برای اینکه شهر را اداره کنیم و امور جاری در بخش حمل و نقل، فضای سبز، رفت و روب و ... را سامان دهیم، نیازمند اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان هستیم و در کنار رسیدگی به این موضوعات باید پروژه‌های عمرانی مختلف در سطح شهر را به سامان برسانیم.

وی در ادامه بیان کرد: 5 سال است پروژه قطار شهری مشهد متوقف مانده و برای اجرای آن به منابع مالی نیاز مندیم و از سوی دیگر بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستیم.

چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداریم

شهردار مشهد همچنین گفت: برای رفع این مشکلات می‌توانیم یا به صورت شعارگرایانه عمل کنیم یا اینکه قلب دوستدار مردم باشیم و چاره‌اندیشی کنیم.

مرتضوی خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات موجود، تعداد 2 هزار دستگاه اتوبوس باید در سطح شهر فعال باشد و قیمت تمام شده هر تراکنش یا سفر 481 تومان در بخش خصوصی و 815 تومان در بخش دولتی است. همچنین یک هزار و 200 اتوبوس در بخش خصوصی و 800 دستگاه در بخش دولتی مشغول به فعالیت است.

وی افزود: ریاست شورای شهر به رغم میل قلبی خود چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداشت و اگر مقصر اصلی را بخواهید پیدا کنید، بنده هستم چرا که با این هزینه‌های گزاف و درآمدهای کم نمی‌توانم شهر را اداره کنم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه به ازای هر 50 تومان افزایش یا کاهش قیمت بلیت، شهرداری باید رقمی معادل 20 میلیارد تومان را پرداخت کند اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری رقم120 میلیارد تومان به بخش حمل و نقل شهر مشهد یارانه می‌دهد. این در حالی است که بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم و 740 دستگاه اتوبوس نیز فرسوده است.

افزایش هزینه های سلامتی، نتیجه اتوبوسرانی فرسوده

مرتضوی استفاده از سیستم اتوبوس‌رانی فرسوده را فاجعه‌ای برای سلامت شهروندان دانست و گفت: افزایش هزینه‌های سلامت نتیجه استفاده از سیستم اتوبوسرانی فرسوده است.

وی با تاکید بر اینکه مدت 3 سال است که دولت بودجه‌ای برای حمل و نقل به مشهد پرداخت نکرده اظهار کرد: عده‌ای کارت گازوئیل دارند و هر لیتر را 250 تومان خریداری می‌کنند اما هر لیتر گازوئیل برای شهرداری 280 تومان هزینه دربردارد و این مابه‌التفاوت را شهرداری باید بپردازد. از سال گذشته 36 میلیارد تومان بابت خرید 100 دستگاه اتوبوس بدهکار هستیم و امسال نیز با احتساب خرید 100 دستگاه دیگر باید رقمی معادل 56 میلیارد تا 60 میلیارد تومان دیگر بپردازیم.

شهردار مشهد ادامه داد: زیرساخت‌های بی.آر.تی نیز باید احداث شود و ایستگاه‌های اتوبوس راه‌اندازی شود که در این زمینه باید حداقل 250 میلیارد تومان هزینه شود. برای تامین هزینه‌ها یا ناچاریم شهر فروشی کنیم یا از بانک‌ها استقراض کنیم که هر دو گزینه مضر است و پرداخت رقم100 تومان از جانب شهروندان حتی پول خرید یک آدامس هم نمی‌شود.

برنامه‌های مختلفی برای توسعه حمل و نقل عمومی مشهد داریم

مرتضوی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های کلان شهرداری مشهد توسعه حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: بزرگترین خدمت به مردم مشهد حمل و نقل عمومی است چرا که متاسفانه حمل و نقل عمومی موجود به لحاظ اتکا به سوخت‌های فسیلی موجب افزایش آلودگی‌ها و به تبع آن بروز بیماری‌ها و نابسامانی ‌ای تنفسی شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای توسعه حمل و نقل عمومی مشهد داریم، تصریح کرد: توسعه خطوط قطارشهری مشهد یکی از برنامه‌های مدیریت شهری است که طی آن احداث خط دو که تقریبا پروژه‌ای به گل نشسته بود و موانعی از جمله تامین منابع ملی و مبانی پیمان داشت، طبق گزارشات واصله در حال حاضر در 14 جبهه کاری پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: در حال حاضر 7 ایستگاه به صورت امانی و 5 ایستگاه توسط پیمانکار مستقل در حال احداث است.

به گفته وی خط دو قطارشهری مشهد جزء فعال ترین خطوط ریلی کشور است و با عزم ملی و مدیریت جهادی در زمان تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسد.

مرتضوی با بیان اینکه حفاری انجام شده از جبهه شمالی و جنوبی قابل توجه است، بیان کرد: به طور کلی تاکنون 5699 متر حفاری و سگمنت گذاری در جبهه شمالی و جنوبی انجام شده است که از این مقدار 2460 متر بعد از اصلاح مبانی پیمان و آغاز فعالیت مدیریت شهری مشهد اجرا شده است.

با آستان قدس همکاری خوبی داریم

شهردار مشهد در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ایجاد معاونتی برای وقف اظهار کرد: وقف متولی دارد و شهرداری در این خصوص ورود پیدا نمی‌کند اما نگاه تولیت آستان قدس رضوی به مسئله رعایت قطبه وقف و همکاری با شهرداری بسیار مثبت است.

مرتضوی با اشاره به اینکه معاونت اداری ومالی شهرداری و استان قدس پیگیر موضوع وقف است گفت: جلسات و کارگروه‌هایی به همین منظور تشکیل می‌شود و مشکل لاینحلی نداریم و در اوج تعامل با هم همکاری می‌کنیم.

وی در خصوص درآمدهای ناپایدار و ضرورت تبدیل آن به منابع درآمدی پایدار گفت: عمده درآمدهای شهرداری ناپایدار است و از راه‌های مختلفی از جمله عوارض عمومی، مالیات بر ارزش افزود، قدرالسهم شهرداری از محل جرایم رانندگی و... این منابع درآمدی کسب می‌شود.

شهردار مشهد با انتقاد از این موضوع که سازوکار مناسبی برای اخذ سایر منابع درآمدی برای شهرداری وجود ندارد گفت: در سال گذشته رقمی معادل 7 میلیارد تومان قبض جریمه توسط دوربین‌های سازمان ترافیک صادر شد اما تنها 40 درصد شهر را پوشش می‌دهیم و پولی که از محل این جرایم رانندگی عاید شهرداری مشهد شد، 800 میلیون تومان بود که بسیار ناچیز است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی شده بود از محل عوارض وصولی اعم از عوارض کسب، نوسازی و... منهای تراکم فروشی 170 میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری شود اما وصولی شهرداری تنها 48 میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به موضوع کمک‌های دولتی به بخش حمل و نقل بیان کرد: این موضوع نیز سه سالی است که منتفی شده است. شهرداری در حوزه معاونت اقتصادی باید وارد کار شود تا از طریق ارزش افزوده و بالابردن راندمان و بهره‌وری در پروژه‌های اقتصادی، بخشی از هزینه‌هایمان جبران شود.

سیاسی‌بازی و سیاست‌زدگی در کارمان جایی ندارد

شهردار مشهد با اشاره به آمار ساخت و ساز گفت: این آمار موید رشد ساخت و ساز است. اما اگر مقصود از طرح اینگونه مسائل سیاسی و سیاسی‌بازی است، باید بگویم این موضوع در کار ما هیچ جایی ندارد. اگر هم کسی بخواهد دولت را زیر سوال ببرد باید عملکردها را ببیند.

مرتضوی ادامه داد: هنوز با وجود اذن شورا به افزایش قیمت بلیت، دست به عصا حرکت می‌کنیم و یار دولت هستیم. چرا که دولت را یک شخص خاص نمی‌دانیم. بلکه دولت را متعلق به جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. اما این نیست که عمده درآمدهای شهرداری را فدای خواسته‌های شخصی عده‌ای کنیم.

هیچ پروژه‌ای را در شهر متوقف نکردیم

شهردار مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص متوقف شدن پروژه‌های مهم شهر به جز خط 2 قطارشهری گفت: می‌توانید از تمام پروژه‌ها بازدید کنید. پروژه تقاطع شهید گمنام و پروژه جانباز هر دو فعال است. اما روزی که بنده کار را تحویل گرفتم تنها کلنگ احداث این تقاطع به زمین زده شده بود.

مرتضوی اضافه کرد: سهامی شرکت نفت باید در بورس عرضه شود و ملک متعلق به شرکت نفت نیست و برای فروش این ملک باید مجوز از سوی وزیر اقتصاد صادر شود که البته برای 6 هکتار زمین شرکت نفت، مجوز لازم دریافت شده است.

وی ادامه داد: در داخل ساختمان شرکت نفت حصار جدیدی ایجاد شده و ستون‌ها و پل‌ها و ایستگاه جدید برق در دست اجرا است و در بازه زمانی مناسب این بخش افتتاح می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص توقف احداث فرهنگسرای قرآن و عترت نیز خاطر نشان کرد: هیچ دلیلی برای توقف فرهنگسرای قرآن وجود ندارد یا اینکه در این خصوص گزارشی به بنده داده نشده است.

مرتضوی اضافه کرد: هیچ پروژه‌ای را متوقف نکردیم و باقوت ادامه کار را دنبال می‌کنیم و در این بازه زمانی به دلیل همکاری‌های خوب مشکلی پیش‌رو نداشتیم. در واقع باید بگویم هیچ مشکلی لاینحل نیست.

شهروندان مشارکت کنند، شهرداری هم کمک می‌کند

مرتضوی در خصوص فروش املاک واقع در میدان بار نوغان و عدم تفاهم صاحبان آن با شهرداری گفت: ما مشتری مداریم و مشتری سالار. این اصل اساسی در شهرداری است و ما خود را خادم شهروندان می‌دانیم.

شهردار مشهد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در محله نوغان اظهار کرد: در آن جلسه نیز گفتم که چند گزینه پیش رو داریم. یا اینکه مردم مشارکت کنند و املاک زیردانه تجمیع شود و شهرداری نیز به مالکان در این خصوص کمک می‎کند.

مرتضوی ادامه داد: راه دیگر آن است که سرکت سهامی تشکیل دهید و برآورد شود ارزش افزوده املاک چه میزان است و 90 درصد از محل مشارکت شهروندان و 10 درصد برای اجاره خانه یا محل کسب پول از شهرداری دریافت کنند. به هر حال هر کس معادل قدرالسهمی که درآینده سود می‌برد می‌تواند در نوسازی شرکت نماید.

سید صولت مرتضوی ضمن تشکر از توجه رسانه‌ها به مدیریت شهری مشهد بیان کرد: از رسانه‌ها تشکر می‌کنم که با نقد منصفانه و بیان حقایق و انعکاس واقعیت حامی شهرداری بودند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد: شهرداری مشهد در کنار اینکه به وظایف اقتصادی برنامه‌ریزی شده خود عمل کرده، به توسعه اقتصادی بسیار زیبا اندیشیده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه در سال گذشته و نوروز امسال اقدامات خوبی در سطح شهر مشهد انجام شده است، بیان کرد: تا پایان سال گذشته شهرداری مشهد تنها دستگاه اجرایی بود که تمام صورت وضعیت‌های پیمانکاران را پرداخت کرده است.

تصویب طرح جامع مشهد

وی در ادامه با اشاره به تصویب طرح جامع مشهد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بیان کرد: بعد از چند سال معطلی در این خصوص طرح جامع مشهد با پیگیری همکاران ما در شهرداری، عنایت استاندار، کمک نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، طرح جامع مشهد با 30 هزار هکتار محدوده خدماتی و نزدیک 90 هزار هکتار حریم به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید و مقرر شد که با کمک استاندار هر چه سریع‌تر موضوع در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار بگیرد.

تأسیس بنیاد ملی زائر در مشهد

شهردار مشهد در ادامه به نوسازی بافت فرسوده مشهد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه منابع ملی مورد نیاز و ساز وکارهایی تعریف شده است تا منابع اقتصادی برای نوسازی بافت فرسوده منابع اقتصادی درون‌زا باشد.

مرتضوی در ادامه به ساخت زائرسراهای ارزان قیمت اشاره کرد و بیان کرد: در حال حاضر بنیاد ملی زائر در مشهد تاسیس شده است و با عنایت نمایندگان ولی فقیه در استان‌های دیگر این اقدام برای گسترش در کشور در حال انجام است.

وی تصریح کرد: براساس این اقدام، 30 هزار تخت برای زائران با بضاعت مالی کم، حدود 100 هزار تخت برای دهک‌های متوسط رو به بالا و 90 هزار تخت نیز برای دهک‌های با درآمد بالا در عرصه 360 هکتاری حرم مطهر رضوی تعریف شده که به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
بستن http://www.r-sadeghi.ir/news/اخبار/1393-02-22-07-39-27.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط: